Betennelse i skulder, hva bør jeg gjøre?

Spørsmål

Betennelse i supraspinatus

Jeg har drevet med tung styrketrening i om lag 3 år. I to av de årene har jeg kjent på en stikkende smertefølelse i venstre skulder. Det har ikke gjort spesielt vondt, men jeg har kjent at det har vært noe der. Etter å ha hatt ett lite avbrekk fra trening i sommer, startet jeg opp igjen i august og da har smertene forverret seg betraktelig. Det er spesielt i benkpress og dips at smerten er markant, men jeg kjenner det også i andre overkroppsøvelser. Trener for øvrig 5 ganger i uka i en 4-split: Rygg – bryst+triceps – Bein+biceps – fri – Bryst+triceps – fri – Skulder+biceps.

Oppsøkte en spesialist på en idrettsmedisinsk klinikk. Gjorde noen fysiske tester som viste en svekkelse i venstre arm, spesielt er det innoverrotasjon som gjør vondt, men også løft oppover. Tok ultralyd, som viste en betennelse i supraspinatus. Har foreløpig valgt å avstå fra kortison.

Jeg ble anbefalt å prøve "eksentrisk trening" og ble gitt ett par øvelser. Disse er ganske vonde da de går rett på sena, men er greit å gjennomføre. Men jeg blir usikker da jeg får motstridende anbefalinger fra fagpersoner: noen tror på denne treningsformen, andre ikke, noen mener at øvelsene ikke skal gjøre vondt, andre motsatt.

Selv om betennelsen er vond, klarer jeg å gjennomføre en vanlig treningsøkt. Men jeg er redd for å fortsette med dette da betennelsen kanskje kan bli kronisk. Derfor er jeg usikker på veien videre. Skal jeg ta hensyn til betennelsen, setter den også store begrensninger i hvilke styrkeøvelser jeg kan gjennomføre på overkroppen da det virker som supraspinatus aktiveres i mange øvelser. Har begynt å oppsøke fysioterapeut, og er ellers nøye med å ta vitaminer, magnesium og omega3.

Bør jeg droppe overkroppstreninga for en periode i påvente av at betennelsen skal legge seg, eller bør jeg ha en eller annen form for aktivitet eller belastning på overkroppen tross betennelsen? I såfall, hva?

Svar

Hei,

det fremstår gangske tydelig at du har pådratt deg en belatningsbetennelse, det er det liten tvil om. Og du har nok rett i at supraspinatus i større eller mindre grad er deltakende ved en rekke øvelser. Dette betyr derimot ikke at det ikke er øvelser du kan gjøre for å bedre betennelsen.

Det aller første jeg ville ha gjort er å stoppe opp aktiviteten. Det er sannsynligvis den som har gjort at du har fått betennelsen, og å fortsette på samme program synes derfor å fremstå som lite hensiktsmessig. Her bør du gå over dine rutiner, slik at du har et nytt program klart til du er frisk og betennelsen har lagt seg. I tillegg bør du i første omgang ta ut restitusjon og stoppe aktivitet, jeg vil foreslå ca. 2 uker.

Dernest ville jeg ha satt i gang alternativ aktivitet, og fokusert på tre ting for skuldrene dine:
*Mobilitet
*Tøyning
*Styrking

Denne siden har en grei oversikt over øvelser jeg kan anbefale deg å gjennomføre om et par ukers tid:
http://morphopedics.wikidot.com/physical-therapy-management-of-supraspinatus-tendinitis

Husk å kjenne etter på smertene. De kan gjerne oppstå i starten av en slik aktivitetsoppstart med nye øvelser. Hvis smertene ikke gir seg, bør du ta en ny pause for å se om betennelsen legger seg igjen.

Lykke til!