Angstanfall etter seponering av cerazette

Spørsmål

Hei.
Sluttet på cerazette i mai, pga likte ikke tanken på å putte i meg hormoner og de bivirkninger det måtte ha.
Samme uken som eg sluttet fikk eg kraftige "annfall" type angst lignende, som skyllet over meg som digre bølger. Har aldri hatt angst før, men slitt litt med følger av ptsd. I full jobb og livet er (var) veldig bra. Etter dette har det gått nedover. Angst nesten konstant. Skjønner ikke hvorfor. Også en uvirkelighetsfølelse som er så skremmende at bare tanken på det gir meg angst. Er en sosial person, ikke deprimert. Merker at jeg er forferdelig ustabil emosjonelt, griner, får gråtetokter. Om dette er pga angst eller humørsvingninger vet jeg ikke. Det rare er, jeg har det bra i livet, ingen grunn til å ha angst. Gift,flotte barn, god jobb osv. Eneste er at jeg er sliten innimellom.
Det som er litt mer enn tilfeldig er at denne angsten begynte samme uke som jeg sluttet på cerazette. Jeg skjønner ikke annet enn at dette har en sammenheng?
Kan dette virkelig skje? Burde jeg begynne igjen på p pillen for å se om jeg kommer meg?
Trenger virkelig hjelp med dette, for å ikke klare å konsentrere seg og føle seg på siden av seg selv er helt forferdelig!

Svar

Hei! Det er ingen kjent bivirkning til cerazette eller i forbindelse med at man stopper å bruke den. Jeg er enig med deg at det er nærliggende å tenke at det er en sammenheng. Cerazette inneholder kun et progesteron, vanligvis er det østrogener som finnes i øvrige p-piller som kan gi depresjon som bivirkning. Jeg tenker at det er verdt et forsøk å begynne på nytt for å se om symptomene forsvinner. Medisinen har som sagt få bivirkninger og øker ikke fare for kreft eller blodpropp. Dersom det hjelper vil man senere kunne trappe langsomt ned for å minimere plagene. Det er fornuftig at du snakker med din fastlege om dette også slik at han kan følge deg opp.