Angst om natten

Spørsmål

Jeg er en jente på 22 som har vært engstelig av meg i mange år. De siste dagene har jeg imidlertid opplevd noe som føles som en sterk panikkangst. Jeg får en rar følelse i brystet og halsen, en slags veldig intens kvalme og en fornemmelse av ikke å få puste. Jeg blir også litt svimmel og skjelven. Dette høres veldig ut som panikkanfall, men jeg opplever dette flere ganger om dagen - noen ganger så ofte at det føles som om det går i ett.
Jeg lurer på om dette kan være forårsaket av p-pillene jeg tar (jeg tar p-pillen rett før jeg legger meg, og får ofte de mest intense symptomene om natten). Jeg har imidlertid tatt disse i lengre tid, og de panikkartede følelsene har kommet nylig. Kan man oppleve bivirkninger lenge etter at man har begynt å ta et legemiddel?
Tror du dette er psykisk, eller kan det være et fysisk problem? Jeg er redd for å gå til legen.

Kvinne, 22 år

Svar

Hei!

Jeg er veldig sikker på at dette er et psykisk og ikke et fysisk problem. Jeg tror ikke at p-pillene har noe med dette å gjøre.

Det du beskriver er typiske angstsymptomer, og hvorfor dette blomstrer opp hos deg nå er umulig for meg å si. Det kan være forhold i omgivelsene rundt deg som gir deg et økt stress- og angstnivå.

Du skal ikke være redd for å gå til legen din. Husk at legen din er der for å hjelpe deg med det du har av plager - og vil ikke synes plagene dine er uvesentlige. Det er viktig å finne ut av hva som er årsaken og sammenhengene bak plagene dine og deretter å skreddersy et opplegg som kan redusere plagene dine, dempe angstnivået og hjelpe deg til å finne gode mestringsmekanismer. I noen tilfeller kan det være aktuelt å behandle med medisiner for lengre eller kortere perioder.

Lykke til!