Akilles-senebetennelse: Tren den vekk!

Spørsmål

Hei, jeg er en mann på 30 år. Siden mars i år har jeg slitt med venstre ankel. Jeg overbelastet den med mye løping i oppoverbakke på tredemølle. Det strammet seg bak på hælen, men jeg fortsatte. I kombinasjon av dette så hadde jeg en vridning i samme ankel og da smertene begynte å komme trodde jeg det var denne vridningen som var problemet. Uheldigvis fortsatte jeg å spille fotball og volleyball, og ankelen pleide å stivne etter trening, klarte nesten ikke å gå ordentlig, dette varte noen måneder. Etterhvert ble det verre og verre og jeg måtte ta en pause fra trening. Jeg fikk konstatert av fastlegen min at det dreide seg om en overbelastning/betennelse i akillessenen. Fikk beskjed om å gjøre en øvelse der man står i et trappetrinn og gjøre en strekkeøvelse. Har også vært hos fysioterapeut som har anbefalt samme strekkeøvelse både med strakt og bøyd kne og med en sekk med 10 kg på ryggen mens jeg gjør øvelsen. Det har også blitt tatt ultralyd av ankelen. Fibrene i akillessenen er det ingenting i veien med, de er verken skadd eller oppfliset, men selve senen har utvidet seg med ca en cm, frisk akilles (høyre side) er 0,5 mm, betent akilles (venstre side er 1,6 cm). Jeg trenger råd og veiledning til hva jeg gjør videre. Jeg har gjort disse øvelsene, men det har blitt veldig av og på, det må jeg innrømme. Jeg lurer på om det er bare disse øvelsene som vil få meg bedre eller er det annen behandling?Jeg er desperat til å komme i gang med sport, fordi det er sosialt og en viktig ting i livet mitt. Sitti på sidelinja en god stund og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å forskynde helningsprosessen av hælsenen. føler at dette er en veldig deprimerende og vanskelig situasjon, har prøvd å lese på nettet men føler ikke jeg blir klokere av det da det er mange forskjellige tanker om denne skaden i de ulike fagmiljøer. Er per dags dato en kul på akillessenen,den var mye større før og virker å ha blitt noe mindre. Har aldri tidligere hatt problem med venstre ankel.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei

Du har altså en betennelse i akillessenen, og årsaken er nok for mye løping i oppoverbakke.
Den ømme, fortykkede senen er typisk for tilstanden.
Du kan bli kvitt det, men det er verd å være klar over at det er usedvanlig langvarig, selv med optimal behandling.

Du har fått anbefalt strekkeøvelser. Det er skadelig for skadede / "syke" sener. De skal overhodet ikke tøyes eller strekkes. Dette iflg idrettsleger.

Den mest effektive behandlingen er å la være løping og andre ting som medfører smerte, inntil du er helt tilhelet, dvs ingen smerte og ikke fortykket sene. Og i tillegg skal du gjøre en øvelse hvor du står i et trappetrinn, gjerne med 10 kg vekt, og trener styrketrening for leggmuskelen. Det høres ut som det er denne øvelsen du har fått anbefalt av fysioterapeuten, inklusiv dette med bøyd kne som er helt riktig, men: Det er IKKE en strekkeøvelse. Det er hard muskeltrening som kan kurere denne tilstanden. Og øvelsen som hjelper er altså tung styrketrening for leggmuskelen, som i sin forlengelse utgjør akilles-senen din.

Du skal gjøre det som heter "slow, heavy resistance"-trening, dvs gjøre øvelsen så seint og tungt som overhodet mulig, i fullt bevegelsesutslag, -helt fra bunn til topp. Hold igjen når du går ned, ikke slipp deg ned. Bruk så mye tilleggsvekt at du greier kun få repetisjoner, f.eks. 6-8-10 stk. Du skal ikke stå å "pumpe" 30-40 repetisjoner, da er det for lett.
Du skal trene til "failure", dvs til du overhodet ikke klare en repetisjon til.
Så venter du i 2 minutter, ta et nytt sett, vent 2 min, og et sett nr 3.

Dette gjør du annenhver dag, helt til du er blitt kvitt senebetennelsen.
Dette er den mest effektive behandlingen av en slik senebetennelse.

I tillegg bør du med fordel bruke sko i dagliglivet med litt oppbygd hæl. Dette er jo mye lettere for damer å få til, men der finnes jo sko med litt hæl på for menn også, ikke minst nå om høsten hvor du kan velge en støvlett / boots-liknende sak med litt hæl. Evt en kraftig oppbygd joggesko. Dette for å avlaste strekket i akillessenene.

God bedring! Ikke tøy!

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn