13-åring og vekt

Spørsmål

Min datter, 13 år har kraftig benbygning og har alltid vært lubben.
Hun trener fotball 1-2 ganger pr uke.
Det siste året har vekten bare økt og er nå 68 kg.
Høyden er 160,5 cm. Hun trives ikke med å være tjukk og så tung.
Vi spiser alminnelig, passe sunn mat.
Som mor er jeg redd for å fokusere for mye på slanking, men synes jeg må gripe inn nå. Spørsmålet er hvordan?
Ps. Hun har nettopp fått mensen.

Kvinne, 50 år

Svar

Hei !

Det er ikke et lett tema, det du tar fatt på der.
Men dog så viktig.
Her snakker vi om "balansekunst" på høyeste plan !
Vi må ikke glemme at jenter i den alderen er i høyeste risikosone for å utvikle spiseforstyrrelser, og blir bombardert fra alle hold med slankhetsidealer som ikke har noe med helse å gjøre. Det er sikkert beintøft å være ungdom og kanskje især jente med slike forventninger det legges opp til hva gjelder kropp og slanking.
Spiseforstyrrelser er vanlig, og ikke så vanskelig å vikle seg inn i. Og det må unngåes etter alle kunstens regler.
Samtidig har man et foreldreansvar å sørge for å lære sine barn opp i gode kost- og treningsvaner, som de vil kunne ta med seg og dra nytte av helsemessig og trivselsmessig resten av livet.

Jeg tror kunsten må være å fokusere på det positive, være gode rollemodeller selv, hva gjelder utvalg at hvilke matvarer som skal finnes i husholdningen, selv vise at det er gøy å være i bevegelse, gå turer sammen, aktive ferier som sykkelturer, fjellturer m.v.

Forbudslinjen har vel lite for seg overfor ungdom i begynnelsen av tenårene og med all den foreldreopposisjon som der følger med. Det vil nok mer sannsynlig kan ha motsatt av den ønskelige effekt.

Gi positiv tilbakemelding på hennes fotballtrening, og prøv forsiktig å høre om hva hun selv synes om mulighetene for å trene mer. 1-2 ganger pr uke er vesentlig bedre enn ingenting, men selvfølgelig ville mer vært bedre.
En ungdoms kropp skal bevege seg daglig ! (selv om dette er langt fra det vanlige i dagens samfunn, dessverre)
Jeg ville foreslå styrketrening i tillegg, da de å øke muskelvolumet er den mest effektive måten å øke sin forbrenning på. Det er da samme som å øke sylindervolumet i en motor og bensinforbruket øker !

Hvis det er noen form for aktivitet dere tror hun hadde hatt lyst til, men kanskje ikke selv tatt seg råd til, (mye koster jo penger, både i form av utstyr og medlemskontigenter), så kan dere jo vurdere å spandere dette, men prøv heller å "smugle" det inn som en bursdagspresang e.l., enn at det skal virke som at "dere" prøver få henne til å trene mer, det kan lett oppfattes som et press og vil da gjerne kunne virke mot sin hensikt.

Er hun interessert i kosthold ? Ungdommer er åpne og nysjerrige av natur.
Abonner på et blad som f.eks. Mat og Helse, og la det ligge i stuen og se om det kan pirre hennes nysjerrighet. Du skriver jo at hun ikke trives med å være tjukk, så jeg ville tro det at et slikt blad til stadighet lå fremme på stuebordet, vil kunne være spennende for henne, og hun kunne finne ut av ting på egenhånd.

Jeg sa at jeg synes det kan være en ide å være svært selektiv med hva slags mat dere skal ha i hus.
Hvis vi skal være litt konkrete på dette, så er jo hovedårsaken til dagens overvektepidemi hos ungdommer generelt den enormt lette tilgangen til junk-food og brus, smågodt, potetgull og alt som er rikt på sukker og stivelse.
Brus har ingen plass i noen husholdning, til tross for at mine "studier" av folks handlekurver ser for meg ut til å fortelle at folk nå bruker brus i dagligkostholdet !

Det er viktig å kose seg med mat, og ha ekstra god mat i helger, høytider osv. Der har dere en gylden anledning til å "vise" henne (ikke med ord!) at meget lekker "kosemat" også kan være sunn !
Vær aktivt frempå, lag f.eks. fruktsalat til "kveldkos".
Skal man ha sjokolade på lørdagskvelden, så legg frem mørke sjokolader som f.eks. Freias "Dark" istedet for smågodt eller melkesjokolade.
Server peanøtter og andre nøtter, fremfor potetgull.
Potetgull er blant de aller verste fødeemner som finnes, mens nøtter er meget sunt !
Jeg kunne fortsette i det uendelige med konkrete eksempler, men må begrense meg. Mitt poeng er å illustrere hvordan dere kan vise / lære ved handling og en aktiv holdning i forhold til hvilke matvarer som serveres, og at dette sannsynligvis er smartere enn å sette seg ned å snakke om hennes overvekt. Dette kan jo i tillegg ha forferdelige virkninger på selvbilde m.v., og dette kan være vesentlig mer skadelig enn noen kilo for mye.

Vektmessig har hun en BMI på 26,4. Det ideelle er mellom 20 og 25.
BMI er vekt i forhold til høyde, etter følgende formel:
vekt : (høyde X høyde)
Dette betyr at hun ikke er mer enn 5-8 kg overvektig, og i tillegg er det ikke helseskadelig å ha en BMI mellom 25 og 30. Først over 30 snakker vi om helseskadelig overvekt. Forøvrig gjelder disse tallene mer for utvokste personer enn for ungdommer.

Men en vet samtidig at dersom man er overvektig som barn og ungdom, er sjansen betydelig større for at man vil slite med vekt resten av voksenlivet også, så at det er viktig å jobbe med saken på riktig måte allerede nå, er klart.

Andre hovedpoeng jeg synes dere se på, er :
ALLTID frokost ! ALLTID lunsj !
(Mange ungdommer dropper dette. Forklar henne isåfall at dette er enkleste måten å redusere sin forbrenning på !)
Hyppige måltider, aldri mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Dette stimulerer forbrenningen. Dvs 5-6 måltider om dagen.
Rikelig med protein til ALLE måltider; dvs kjøtt/fisk/egg/cottage cheese/nøtter, ikke rene brødmåltider.
Sørg for at hun får i seg de viktigste kosttilskudd; den vanligste mangelen er omega 3.

Dersom hun selv er aktivt interessert i slanking og allerede er langt inne i denne prosessen, kan det være viktig å rettlede henne der, for det er uhyre lett å gå seg vill i vrimmelen av mer eller mindre useriøse slanketilbud.
Da ville jeg utvilsomt satse på en langsiktig og SUNN løsning, fremfor "slankekurer" hvor man teller kalorier osv., fordi disse sistnevnte stort sett bare har den virkning at man får et forkvaklet forhold til mat, og dessuten vil alle lavkalori- slankekurer stort sett føre til at man slanker vekk mer muskler enn fett, og dette er "hovedveien" til nedsatt forbrenning og stadig verre overvektsproblemer på sikt.
Derfor kjenner vi alle så mange jo-jo slankere, som går ned 40 kg og opp 45 igjen osv osv. Dette er det typiske og forventede resultatet av kalorirestriksjons-kurer.

Når jeg anbefaler å satse på sunne langtidsløsninger, fremfor raske slankekurer, så tenker jeg på sunt kosthold med et variert kosthold med hovedvekt på svære mengder av grønnsaker, belgfrukter (bønner, linser) fisk, kjøtt, egg, frukt, og et mer moderat inntak av brød, poteter, pasta, ris (kun svært grovt brød !).
Kutte helt loff, godterier, brus, junk-food som ferdigpizza og pølser, pommes frites, chips osv, dette er et kunstig skapt behov som man ikke engang behøver til fest ! God festmat er mye bedre enn dette !
OBS Her er forøvrig masse skjult junkfood som gir seg ut for å være "sunt", blant verstingene er de fleste frokostblandinger, som er så fulle av sukker at de ernæringsmessig er på linje med et hvert annet godteri, som man da ikke ville servere til frokost. De fleste fruktyoughurter som mange tror er så sunne, er også sukkerbomber. En Godmorgen-youghurt har f.eks. like mye sukkerverdi som i 24 sukkerbiter !
Så å lese innholdsfortegnelsene på matvarene er også smart. La det bli en vane. Man lærer masse av det.

Ønsker henne / dere lykke til !