Protein og kunstig søtning i svangerskapet

Spørsmål

Er gravid i uke 7 og har en del spørsmål. Har trent en del styrke før og er vant med et høyt inntak av proteiner, ca 120gram til dagen. Er dette for mye nå som jeg er gravid? Kan man drikke proteinpulver i svangerskapet?
Spiser noe som heter propud(en proteinpudding) og lurer på om det er greit å spise siden det inneholder melkeprotein?
Kan jeg forsatt spise proteinbarer som questbarer og atkins?
Jeg erstatter aldri måltider med noe av dette er bare som kos eller mellommåltid. Proteiner gjør at jeg holder meg mett lengre og har hjulpet meg å holde vekta.
Leste bakpå en proteinbar jeg ofte spiser og der sto det at den inneholdt stevia, har lest et sted at det ikke er trygt under graviditet, kan jeg spise disse?
Lurer også på om soyaprotein er trygt?
Bakpå en frokostblanding jeg har står det at den inneholder fiber fra sikorirot. Søkte på sikorirot og det sto at det ikke skal spises av gravide. Fant også ut at nugatti zero innheolder dette fiberet som blir kalt inulin. Er det trygt å spise ting som inneholder dette?
Til slutt lurer jeg på dette med kunstig søtning, hva er for høyt inntak? Jeg spiser mye sukkerfri mat fordi sukker gjør meg dårlig, men det meste inneholder jo kunstig søtning. Klarer heller ikke å drikke så mye vann(blir kvalm) og derfor drikker jeg fun light saft. Er det noen direkte advarsler mot slikt? Blir redd av alt jeg leser på nettet, men tenker likevel at det er bedre at jeg ikke putter i meg med sukkerholdige ting og legger på meg alt for mye (er vel ikke bra for barnet det heller?)
Mye spørsmål her men håper du kan svare på det meste. Orker ikke gå å bekymre meg lengre.

Svar

Hei!

Flott at du tenker på kostholdet når du er gravid. Det er fullt forståelig at du har mange spørsmål, og som det i blant kan være vanskelig å finne ut av. Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan.

Anbefalt inntak av protein avhenger av mange faktorer, som for eksempel vekt og aktivitetsnivå. Som du sikkert vet anbefales det et proteininntak på 10-20 energiprosent, som tilsvarer omkring 0.8-1.5 gram protein per kilo kroppsvekt per dag (g/kg/d). Som hovedregel anbefales samme proteininntak for gravide som for ikke-gravide kvinner. Generelt vil jeg råde deg til å droppe alle proteintilskudd, enten det er proteinpulver, proteinbarer eller proteinpudding. Spis heller vanlig mat. Det finnes noe forskning som tyder på at det kan være skadelig å innta proteintilskudd når man er gravid. Hvis disse produktene er en del av din strategi for å holde vekta så kan du gå tilbake til den etter at du er ferdig med svangerskapet.

Søtningsstoffer er litt vanskelig. Noen mennesker får jo i seg moderate mengder, fordi de spiser variert og sunt innenfor de kostrådene som anbefales, mens andre får i seg veldig mye mer. Små barn skal ikke ha søtningsstoffer, og per i dag anbefales det derfor at man prøver å begrense sitt inntak, også i svangerskapet, av for eksempel kunstig søtet drikke.

Når det gjelder ’noe søtt’ generelt vil jeg sitere Matportalen: ”Mange gravide sier de får mer lyst på noe søtt. Å spise litt søtt er greit, men begrens inntaket av sukker. Et høyt inntak av sukker og sukkerholdige matvarer vil kunne fortrenge mat med større næringsinnhold fra kostholdet og dermed senke kostens totale næringsinnhold. Begrens derfor inntaket av sukker i form av brus, saft og godteri og vær oppmerksom på sukkerinnholdet i frokostblandinger, kjeks og kaker. Begrens inntaket av kunstig søtet drikke.”

Av alle søtningsstoffer som finnes på markedet er Stevia antakelig det som er mest problematisk. I motsetning til de fleste andre søtningsstoffer er det faktisk mulig å overskride anbefalt inntak, selv for voksne ikke-gravide mennesker. Jeg ville derfor vært litt spesielt forsiktig med produkter som inneholder dette også i svangerskapet. I ditt tilfelle føyer da Stevia-innholdet seg inn i rekken av argumenter for å unngå proteintilskudd akkurat i svangerskapet.

Det er helt trygt å inkludere produkter av soya, inkludert soyaprotein, i kostholdet i svangerskapet ditt.

Både fiber fra sikorirot og inulin er antakelig helt trygge å spise for gravide som for ikke-gravide. Forsiktighet og føre-var er selvfølgelig lurt. Allikevel, man skal jo spise noe. Jeg ville ikke lest bakpå alle pakningene og latt meg skremme av ukjente og vanskelige navn. Jeg ville heller forsøkt å spise matvarene vi vet er bra, og spist mindre av de vi vet er mindre bra, og så ville jeg unngått de som er farlige. Dette står det mye om på Matportalen.no (http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor).

Det finnes en fin brosjyre om levevaner i svangerskapet, utgitt i år. Dersom du ikke har fått denne tilsendt, kan du laste den ned her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Gode%20levevaner%20f%C3%B8r%20og%20i%20svangerskapet%20(PDF). Noen viktige momenter her er folattilskudd, alkoholinntak, snus og røyk, medisinbruk, kosthold og fysisk aktivitet. Jeg anbefaler at du skummer denne og bruker Matportalen for alt den er verdt (lenke over).

Når det gjelder bruk av Escitalopram i svangerskapet så anbefaler jeg at du snakker med legen din om dette skal fortsette som nå, eller om det skal avsluttes/nedtrappes i svangerskapet. Det kan hende at sistnevnte er aktuelt akkurat i svangerskapet, men det må du og legen din avgjøre.

Håper du fikk klarhet i noe av det du lurte på! Masse lykke til - dette kommer til å gå helt fint!

Hilsen Jacob