Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Omega-3 i svangerskapet

Spørsmål

Hei,

Min samboer er nå halvveis i svangerskapet, og vi er bevisste på å spise sunt og følge helsemyndighetenes kostholdsanbefalinger. I første trimester tok hun kosttilskuddet "Gravid" med ekstra folat, og siden har hun tatt tilskuddet "Mamma".

Det vi lurer på er hvor mye omega-3 gravide daglig bør ta. I "Mamma" er det 1020 gram omega 3 (EPA 288, DHA 582 og DPA 86). I tillegg spiser vi fet fisk 2-3 ganger i uka. Innholdet i "Mamma": https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-mamma-tabletter-og-kapsler-5656stk-856326p

På LHL sine sider kan vi lese at gravide bør få i seg 2-2,5 gram omega-3 per dag. https://www.lhl.no/kosthold/ernaring-og-helse1/lhl-anbefaler-omega-3/

Bør hun de dagene hun ikke spiser fisk i tillegg bør ta en eller to ekstra omega-3 tabletter (uten vitaminer), eksempelvis http://www.mollers.no/produkt/ingen-ettersmak/? Dersom det ikke er bevist at det er lurt, lurer vi på om det ev. er skadelig å gjøre det?

Svar

Hei!

Først: gratulerer så mye med graviditeten! Det er flott at dere etterstreber å spise etter myndighetenes anbefalinger – det er absolutt det beste for både mor og barn (og far også, selvfølgelig)! Vi vet at man ikke bare arver gener, men også livsstil og kostholdsmønstre, og ved tidlig å innarbeide gode rutiner rundt mat og måltider vil man legge til rette for livslang helse og matglede. Det synes jeg er veldig viktig. Så litt om noen næringsstoffer som er ekstra aktuelle i svangerskapet:

1.Folattilskudd bør man ta de første to-tre måneder av svangerskapet.

2.Vitamin D- og omega-3-fettsyretilskudd bør man ta hele svangerskapet og ammeperioden (dekkes fint av tran eller trankapsler).

3.Kalsium: man har et noe høyere kalsiumbehov, men så lenge man spiser og bruker meieriprodukter i kostholdet så dekker man greit behovet (for eksempel noen glass skummet, ekstra lett eller lettmelk, og bruker ost som pålegg daglig, eller spiser yoghurt og andre meieriprodukter)

4.Jern: man har et høyere behov, men man trenger ikke ta tilskudd av dette med mindre man har påvist mangel. Derfor, spis som vanlig, men optimaliser opptaket ved å spise noe frukt, bær og grønnsaker til alle måltider (vitamin C øker opptaket av jern i tarmen). Hvis man som gravid følger anbefalingen om å kutte litt ned på kaffedrikkingen (maks 1-2 kopper kaffe eller 3-4 kopper te per dag) vil man også få et høyere opptak av jern. Grove kornprodukter og magert kjøtt er eksempler på viktige kilder til jern.

Når det kommer til tilskudd av vitamin D og omega-3 så er det ganske greit: Man trenger en relativt lav «dose» ut over vanlig kost for å ha dekket behovet for mor og barnet. Tilskuddet skal ikke erstatte vanlig næringsrik mat. Så lenge man spiser fisk som anbefalt fra myndighetene, det vil si omkring 2-3 fiskemiddager per uke samt fiskepålegg (og at minst halvparten er fet fisk), vil man ofte dekke behovet helt fint. Allikevel anbefales også et tilskudd for å være på sikre siden. Og velg da gjerne et tilskudd med relativt lav dose. Forskning viser at gravide kvinner kun trenger omkring 200-250 milligram DHA (en type omega-3-fettsyre) per dag, og det er ganske lite i grunn. Det tilskuddet du nevner ("Mamma") har 582 milligram DHA, og man får dermed over dobbelt så mye som man trenger per dag, ved å ta det tilskuddet. Det høres mye ut, men det er ikke skadelig eller farlig, og kan helt trygt brukes hvis man virkelig ønsker det. Man kan antakelig trygt bruke opp mot 1200 milligram DHA per dag uten at det er problematisk (som tilsvarer omtrent 2,7 gram totalt omega-3). Men hvis man får i seg veldig mye (mer enn 3-5 gram totalt omega-3-fettsyrer) så kan man få tendens til at blodet ikke vil koagulere, så det er ikke noe poeng å legge seg så høyt som mulig i omega-3-inntak. Det meste av den positive effekten av omega-3 kommer av at man spiser noe (les: 200-250 milligram DHA per dag), heller enn at man ikke spiser noe, også for gravide.

Det kan være vanskelig å få i seg nok vitamin D selv om man spiser fet fisk ukentlig, og særlig i svangerskapet (og ammeperioden) kan det derfor være lurt å få i seg litt ekstra. I tillegg til vanlig kost kan en barneskje med tran noen dager i uka dekke behovet helt fint. Multivitamintilskuddet "Mamma" inneholder også vitamin D, så dette kan også brukes helt fint. Så der kan dere gjøre en vurdering av kostnadene: kan omega-3- og vitamin D-inntaket heller kan dekkes av en skje tran noen dager i uka heller enn multivitamintilskuddet og Møllers omega-3-kapslene?

Oppsummert: så lenge dere tar et tilskudd med omega-3 og vitamin D (gjerne tran, trankapsler, "Mamma" eller et annet tilskudd som inneholder omega-3 og vitamin D) noen dager i uka på toppen av vanlig kostinntak med fet fisk, vil behovet dekkes fint. Ta for eksempel tilskudd annenhver dag, så er dere fint innafor.

Håper disse rådene ga svar på det dere lurte på!

Hilsen Jacob

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 339,-