Kosthold ved vektreduksjon og ekstrasystoler

Spørsmål

Hei igjen, etter noen år borte herfra :-) Jeg sliter veldig med en litt merkelig problemstilling. Jeg har, fortsatt som følge av en medikamentbivirkning, og til dels denne problemstillingen, en god del kilo jeg vil bli kvitt. Men hver gang jeg gjør en innsats for å gå ned i vekt, så synes hjertet å gå helt av skaftet når det gjelder ekstraslag. Verst er det med lavkarbo. Jeg ønsker virkelig å spise et lavkarbokosthold, for det er sunt, effektivt og gir meg energi. Men det nytter rett og slett ikke. Det samme skjer hver eneste gang. Etter et par-tre dager får jeg tusenvis av ekstrasystoler om dagen. Selv store doser betablokker, som f.eks 350 mg Selozok, hjelper ikke i det hele tatt. Det hjelper ikke å spise massevis av grønnsaker og ikke nødvendigvis et "høyfett-kosthold". Det eneste som hjelper, er å spise karbohydrater igjen, så gir det seg etter en dag eller maks to. Hvis jeg kun spiser et lavkalori-kosthold, blir hjertet mer irritabelt i form av mer ekstraslag, men ikke på langt nær så ille som ved lavkarbo. Det samme skjedde når jeg kuttet kaloriene fra for noen dager siden, og kuttet ned på karbohydrater. I dag, massevis av ekstraslag. Har tatt EKG mens dette har pågått. Komplett normalt. Hadde en teori om at jeg fikk elektrolyttforstyrrelser av et slikt kosthold, men også dette helt normalt (K+ på 4,5, Na, Mg og Ca også normalt). Blodtrykk normalt. Har før tatt ultralyd, arbeids-EKG og vanlig EKG hos kardiolog. Alt var, i følge legens ord "sjeldent normalt". Har også tatt 24- og 48-timers EKG som viste noen SVES, ellers normalt. Har seponert psykofarmaka mot angst for lenge siden, står i dag kun på 100 mg Selozok til vanlig, og har da ikke ekstraslag. Kan øke ved behov, har fastlegen sagt (har ultrarask metabolisme CYP2D6, derfor litt store doser). En del av meg vurderer å gi blaffen i ekstraslagene og spise lavkarbo, men det plager meg når det er så mye. Og det er en ELENDIG motivasjon for sunt kosthold! Hva kan jeg gjøre?

Svar

Hei,

Takk for spørsmål og for interessant problemstilling. Jeg har forståelse for at dette er vanskelig, og kanskje litt skummelt siden det er hjertet det er snakk om. Men det høres ut som du er i trygge hender med utredning og testing. Det er bra! Det er forsket lite på hva i kostholdet som kan utløse ekstrasystoler og hjerterytmeforstyrrelser. Derfor kan jeg lite om kosthold ved ekstrasystoler. Allikevel, man har noe data.

Du ønsker vektreduksjon, og det kan heldigvis gjøres på mange måter. Jeg vil anbefale deg å prøve å gå rolig og kontrollert ned i vekt. Det er mulig at varig vektreduksjon bedrer hjerteforstyrrelsene, det er det i alle fall noe forskning som tyder på. Hvor mange kilo er det snakk om å gå ned for deg? Tenk at du skal ta sikte på en vektreduksjon på omkring 0,5-1 kg i uka, maks. Dette kan være vanskelig å få til alene, så jeg vil anbefale deg å involvere lege og klinisk ernæringsfysiolog for hyppig oppfølging. Det kan være lurt å treffes med en måneds mellomrom, i alle fall i begynnelsen, og deretter med noen måneders mellomrom senere. Denne oppfølgingen bør vedvare i flere år. Slik kan du oppnå varig vektreduksjon. Alternativt kan du prøve vektklubben i VG eller tilsvarende dersom du heller ønsker det. Når det gjelder selve kostholdet så er det ikke hokus pokus det jeg vil anbefale deg (men vi vet at det fungerer!):

1.Ha passe antall måltider hver dag. Det kan være dumt om det går for lang tid mellom hvert måltid, fordi da blir man fysen og sulten, og så skeier man ut med sjokolade, søtsaker og brus, eller hva nå man har som go-to-mat. Derfor, spis frokost, lunsj og middag, og ha mellommåltider dersom det er behov for det. Det kan tenkes at kroppen og hjertet takler dette bedre enn dersom den flere ganger i døgnet går inn i ”fastemodus” på grunn av lavt blodsukker.

2.Spis frukt, bær eller grønnsaker til alle dagens måltider. Fem om dagen har alle hørt om, og dersom man klarer å komme inn i rutiner med å faktisk spise dette så har man gjort mye. Ta sikte på 500 gram om dagen, minst, og halvparten skal være grønnsaker!

3.Dropp lavkarbo – kjør grovkarbo. Jeg snakker ikke om brus, saft, sukker, søt bakst og loff, men grove karbohydrater fra hele kornprodukter (grovt brød, havregryn, grove fullkorns-frokostblandinger uten tilsatt sukker), fullkornsris, fullkornspasta, poteter, frukt, bær og grønnsaker, og belgvekster, sånn som bønner, kikerter og linser. Det er godt mulig at jevnlig tilførsel av grove karbohydrater kan hjelpe hjertet litt, slik at kroppen ikke går i ”fastemodus” på grunn av lavt blodsukker.

4.Spis omega 3-fettsyrer. Omega 3 kan kanskje redusere noen typer hjerterytmeforstyrrelser. Gode kilder til omega 3 er fet og mellomfet fisk, slik som for eksempel laks, ørret, sild og makrell. Derfor: la dette være en del av hverdagsmaten, gjerne til 2-4 middager i uka.

5.Husk de andre sunne fettsyrene. Olivenolje som del av et kosthold med mye frukt, grønnsaker og grove kornprodukter er nylig vist å påvirke sannsynligheten for å utvikle hjerterytmeforstyrrelser. Det er sannsynlig at vanlig norsk rapsolje (eller solsikkeolje eller Vita olje) vil gjøre samme nytten, så bruk gjerne et par spiseskjeer med olje eller oljebaserte produkter om dagen (for eksempel en myk eller flytende margarin). Styr unna kokosolje, palmeolje og smør og smørbaserte margariner. Disse inneholder fettsyrer som ikke er bra for hjertet.

Når det gjelder kosttilskudd så regner jeg med at du utviser kritisk sans, og snakker med legen din før du begynner på eventuelle preparater, enten de er norske eller bestilt fra utlandet. Med mindre man har store restriksjoner i kostholdet så trenger man ikke kosttilskudd. Tran er et unntak, særlig dersom du ikke spiser så mye fisk. En liten skje om dagen er fint. Kjøp gjerne små flasker, så blir ikke tranen dårlig innen du har fått drukket den opp og må kjøpe ny.

Kort om lavkarbo. Lavkarbo kan øke risikoen for hjertesykdom blant annet fordi det veldig ofte fører til høyere kolesterol. Det er også noen studier som tyder på at lavkarbo kan føre til høyere dødelighet dersom man spiser mye kjøtt, fete meieriprodukter, smør og fett, og lite frukt, bær og grønnsaker. Særlig hvis man følger det over lang tid. Så jeg vil fraråde bruk av lavkarbo.

Avslutningsvis vil jeg trekke frem et par andre punkter relatert til hjertehelse generelt.
-Jevnlig fysisk aktivitet er bra.
-Det er lurt å slutte å røyke dersom du røyker.
-Drikker du kaffe og alkohol kan du prøve å kutte litt ned på dette.

Lykke til med vektreduksjon! Håper du velger å få tett oppfølging, og at du velger å prøve rådene mine.

Hilsen Jacob