Fotballspillere oppfører seg som aper!

Dette er en av konklusjonene av forskning som foregår nå for tiden-¦ Les mer om små og store nyheter fra forskningens verden.

10. mai 2001
Chip søker etter sykdomsgenJakten på sykdomsgener har startet i Silicon Valley. Bioteknologiselskapet Perlegen har utviklet en chip som skal avsløre sykdomsgener. Selskapet vil legge informasjon om genomet i 50 databrikker. Deretter skal de sammenliknes for å finne en mening i de 0,1 prosentene av genomet som skiller mennesker fra hverandre. Nøkkelen til behandlingsmetoder for en rekke sykdommer antas å ligge blant de 0,1 prosentene.

- Teknologien bak brikkene er banebrytende, sier Perlegens president, Brad Margus, ifølge Wired News.

Han får støtte av Richard Gibbs, direktøren for human-genomsenteret ved Baylor College of Medicine, som spilte en viktig rolle i å kartlegge det menneskelige genom. Denne teknologien ligger i front, mener han.

Prosjektet skal ha på plass de 50 genomene i løpet av ett år.

9. mai 2001
Tsjernobyl-barn har endret DNABarn av opprydningsarbeidere etter Tsjernobylulykken har DNA-mutasjoner, viser undersøkelse.

Det er uventet mange genetiske mutasjoner blant barn født etter at foreldrene deres var med på opprydningsarbeidet i Tsjernobyl etter ulykken i 1986, mener forskerne. Konklusjonen av rapporten er at små stråledoser kan føre til DNA-forandringer som bringes videre til neste generasjon.

- Resultatene er viktige fordi mange mennesker er utsatt for stråling, sier Richard Bramhall ved Low Level Radiation Campaign til BBC News.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eksperter fra Israel og Ukraina har studert barn unnfanget etter opprydningsarbeidet, og sammenliknet dem med søsken født før ulykken. Forskerne brukte fingeravtrykksstudier av DNA for å se etter mutasjoner.

Forskningsrapporten publiseres av det britiske tidsskriftet Proceedings of the Royal Society: Biological Sciences.

9. mai 2001
Største utrydningstrussel siden dinosaureneEn av fire pattedyrsarter er utrydningstruede, ifølge en rapport.
Dyrelivet på Jorden står foran den største utrydningsfaren siden dinosaurene forsvant. Bevaringsstrategier slår feil og 45 prosent av Jordens store naturreservater blir brukt til intensivt jordbruk, ifølge rapporten "Common Ground, Common Future: How ecoagriculture can help feed the world and save wild biodiversity".

Rapporten er publisert av World Conservation Union og Future Harvest. Forfatterne maner til en ny tilnærming for produksjon av mat og vern av naturen. Hvis dagens takt innen skogrydding fortsetter vil verdens skoger kunne miste mer enn halvparten av artene innen 2050.

24 prosent av pattedyrene, 12 prosent av fuglene og 14 prosent av plantene er utrydningstruet, mener forskerne. Rapporten foreslår økologisk jordbruk som et middel for å hjelpe bøndene til en mer effektiv og miljøvennlig matproduksjon.

Mange tror at biodiversiteten kan reddes ved å gjerde den inn, men den henger nøye sammen med jordbruksmetoder, sier doktor Jeffrey McNeely til BBC News.

8. mai 2001
Fotballspillere oppfører seg som aper!Fotballspillere feirer med apestreker. Profesjonelle fotballspillere som David Beckham og Gabriel Batistuta oppfører seg som aper når de scorer, mener en forsker.

Fotballspillere feirer mål ved å kysse, klemme og klappe hverandre i et apeliknende båndsritual, sier doktor Linda Kneidinger ved Temple University i Philadelphia. Hun har studert hvordan fotballspillere oppfører seg.

Liknende ritualer er tidligere kun sett blant aper, fastslår Kneidinger.

- Menn synes berøring av hverandre er uakseptabelt bortsett fra i krig og sport, sier hun ifølge The Daily Record.

Kvinner tar på hverandre i hjemmet og når de havner i konflikt. Menn berører for å oppildne hverandre og feire seire, ifølge studien som er publisert i Journal of Non-Verbal Behaviour.

27. mars
Advarer mot luftsålerLøpesko med luft i sålene fører til flere idrettsskader, antyder en ny rapport.

Basketspillere som bruker skotøy med luftsåler er fire ganger mer utsatt for ankelskader enn andre spillere, viser en studie publisert i British Journal of Sports Medicine.

- Mange av de moteriktige løpeskoene er uegnet for trening mener fysioterapeuten Karen May, som har jobbet med den engelske basketballforeningen ifølge BBC News.

Sålene gir et mykere underlag for foten, men luftcellene gjør foten mer ustabil og øker risikoen for belastninger på ankelen, mener May.