#GLUTENFRI: De fleste som spiser glutenfritt i dag har ikke cøliaki, og en del kutter ut gluten for å gå ned i vekt. Har det noe for seg?  Foto: Scanpix
#GLUTENFRI: De fleste som spiser glutenfritt i dag har ikke cøliaki, og en del kutter ut gluten for å gå ned i vekt. Har det noe for seg? Foto: ScanpixVis mer

Bør du unngå gluten?

Flere hundre tusen spiser glutenfritt uten medisinsk grunn.

Mange sverger til glutenfrie dietter uten at de har fått en diagnose på at de ikke tåler gluten.

Men hva er egentlig gluten?

Gluten finnes i alle våre vanligste kornslag (som hvete, rug og bygg) og er en blanding av to proteiner - gliadin og glutenin:

  • Gliadin: gjør at brød hever seg skikkelig
  • Glutenin: gjør at deigen binder seg

Glutenfrie produkter er først og fremst laget for dem som ikke tåler gluten: cøliaki, glutenintoleranse, dermatitis herpetiformis og ikke-cøliakisk glutensensitivitet.

– Forskerne anslår at opp mot 2 prosent har cøliaki (200 000 personer), og 5 – 7 prosent har ikke cøliakisk glutensensitivitet (opp mot 350 000 personer) . Disse gruppene må holde seg unna gluten. I tillegg er det en gruppe som har det som betegnes som «irritabel tarm», opplyser Knut H. Peterson, generalsekretær i Norsk cøliakiforening (NCF), til Lommelegen.no.

GLUTENFRITT ER IKKE ALLTID LØSNINGEN: Langt fra alle som sliter med fordøyelsesplager blir bedre av å holde seg fullstendig unna gluten, påpeker klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Foto: Scanpix
GLUTENFRITT ER IKKE ALLTID LØSNINGEN: Langt fra alle som sliter med fordøyelsesplager blir bedre av å holde seg fullstendig unna gluten, påpeker klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Mangler du D-vitamin?

Blir ikke sunnere av å kutte ut gluten

Flere hundre tusen spiser glutenfritt uten medisinsk grunn. I 2013 gjennomførte Statens Institutt for forbruksforskning (SIFO) en undersøkelse som viste at cirka 850.000 nordmenn kjøpte glutenfrie produkter.

– Men kan det å spise glutenfritt når man ikke har cøliaki eller glutenintoleranse, ha noe for seg?

– I og for seg ikke. Det er ikke noe grunnlag for å unngå gluten hvis det ikke foreligger en medisinsk årsak til det. Det foreligger ingen forskning som sier at en generelt blir i bedre helsemessig form av å kutte ut gluten, sier Peterson ved NCF.

Han får støtte fra Jacob Juel Christensen, klinisk ernæringsfysiolog og svarlege på Lommelegen.no:

– Det er helt unødvendig å unngå gluten med mindre man har glutenintoleranse eller cøliaki. «Glutenfritt» er enda en trenddiett som ikke har noen vitenskapelig dokumentasjon for at faktisk gir bedre helse, annet enn for personer som har cøliaki og relaterte tarmsykdommer. For personer med cøliaki er det å unngå gluten derimot livsviktig, påpeker Christensen.

LES OGSÅ: Dette kan urinprøven din fortelle deg

Tullete for friske å unngå gluten

For de aller fleste vil det være bare tull å unngå gluten, bortsett fra dem som virkelig har cøliaki, mener Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse:

– Det er en misforståelse at det å kutte ned på gluten vil gi et sunnere kosthold. Til sammenligning inneholder glutenfrie produkter som erstatter vanlig brød, pasta og knekkebrød mindre fiber og mineraler. Kaloriinnholdet er stort sett likt, men ofte vil slike glutenfrie produkter gi raskere blodsukkerstigning fordi det inneholder mindre fiber og mer raske karbohydrater, påpeker Sundfør.

Gluten er bare et protein, men likevel forbinder mange ordet «glutenfritt» med å ha en sunn livsstil.

– Det ikke er påvist noen konkret helseeffekt av å kutte ut gluten hvis man ikke reagerer på glutenholdige produkter. Av en eller annen misforstått grunn er det ofte de som er slanke og kostholdsbevisste som hiver seg på glutenfrie dietter uten medisinsk grunn, forteller Sundfør.

LES OGSÅ: Forskjellen på melkeallergi og laktoseintoleranse

SPIS GLUTEN HVIS DU KAN: Tine Mejlbo Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Oslo universitetssykehus, Foto: VG/NTB Scanpix
SPIS GLUTEN HVIS DU KAN: Tine Mejlbo Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Oslo universitetssykehus, Foto: VG/NTB Scanpix Vis mer

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Myte: «Ble slank av å kutte ut gluten»

Du har helt sikker hørt om folk som har gått ned i vekt fordi de fjernet gluten fra kostholdet. Dette stemmer ikke helt, ifølge ernæringsfysiologen.

– Det er kanskje fordi folk blir mer bevisst på hva de putter i seg? Kutter man ut boller, pizza og pasta, og bevisst unngår matvarer basert på siktet hvetemel, vil man antakelig oppnå den gunstige vekteffekten uansett, påpeker Sundfør.

Ernæringsfysiolog Christensen kan forstå hvorfor så mange tror at gluten er roten til alt ondt.

– Store restriksjoner i kostholdet, som ved å unngå glutenholdig mat, vil ofte føre til at man føler seg umiddelbart litt annerledes. Kanskje blir man ikke like oppblåst i magen lenger, og kanskje føler man at man får bedre avføring? Kanskje har man et samtidig økt nivå av fysisk aktivitet? Kanskje får man bedre struktur i hverdagen i samme periode? Kanskje drikker man litt mindre alkohol, og spiser litt mindre junkfood? spør han.

Hjernen jobber i «pakker», og ofte vil en frivillig livsstilsendring, som å kutte ut glutenholdig mat, være koblet mot andre gunstige livsstilsendringer, ifølge Christensen:

– Man får mer lyst til å være fysisk aktiv når man føler man spiser sunt, og motsatt.

FÅ BORT HVETEMELET: Hvis du ikke reagerer på gluten, er det lurt å fortsette å spise fullkornprodukter  Foto: Scanpix
FÅ BORT HVETEMELET: Hvis du ikke reagerer på gluten, er det lurt å fortsette å spise fullkornprodukter Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: LavFODMAP - dietten for deg med irritabel tarm

– Slutt å spise siktet hvetemel

Det vi derimot godt kan kutte ned på i kosten vår, er siktet hvetemel.

– Hvis du kutter ned på siktet hvetemel, så vil det være sunnere. Det er ikke fordi vi ikke tåler det, men spiser vi for mye av det kan det bli negativt for helsen vår, sier Sundfør.

Men det er ikke fordi siktet hvetemel inneholder gluten at det bør reduseres fra kosten.

– Siktet hvetemel gir rask blodsukkerstigning, omtrent på samme nivå som sukker. Det er i tillegg nesten fritt for fiber, vitaminer og mineraler, som igjen gjør at avføringen kan bli litt treigere enn normalt, forklarer Sundfør.

Bytter du derimot ut hvetemelet med fullkornsprodukter, vil du få i deg hele korn, rikelig med fiber og mineraler, som igjen kan redusere risikoen for både flere kreftformer og hjerte- og karsykdom.

LES OGSÅ: Dette mener norske forskere om lavFODMAP

Mistenker du cøliaki eller glutenallergi?

Mange hundre tusen nordmenn har i dag cøliaki eller glutenintoleranse uten å vite om det, ifølge Peterson ved NCF:

– Disse personene vil åpenbart oppleve en bedre allmennsituasjon ved å kutte ut gluten. Vi har ikke tall som sier at forekomsten på disse sykdommene øker, men vi har grunn til å tro at flere blir oppdaget.

Ta en undersøkelse og snakk med helsepersonell før du starter med en glutenfri diett. Det er nemlig både krevende og kostbart.

Det finnes i dag gode medisinske tester for å finne ut om man reagerer på gluten eller ikke.

Vanlige symptomer på ubehandlet cøliaki er:

  • Periodevis/langvarig diaré
  • Kronisk forstoppelse samt luftansamlinger
  • Følelse av oppblåsthet
  • Kronisk jern- og vitaminmangel
  • Vantrivsel
  • Påfallende tretthet
  • Uforklarlige magesmerter
  • Benskjørhet
  • Manglende vektøkning (vekttap), og dårlig høydevekst (hos barn)
  • Emaljeskader på permanente tenner

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Birgitte Lund Saltvik
Ledig nå
Vishal Judge
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-

Kilde: NCF

Norsk cøliakiforening har nyttig informasjon og lenker for deg som leve glutenfritt.