MAT MED VITAMIN E: Hvetekimolje, solsikke olje, rapsolje, nøtter, egg og helkornprodukter er gode E-vitaminkilder. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
MAT MED VITAMIN E: Hvetekimolje, solsikke olje, rapsolje, nøtter, egg og helkornprodukter er gode E-vitaminkilder. Foto: NTB Scanpix/ShutterstockVis mer

Vitamin E

Olje, nøtter, egg og helkornprodukter er gode kilder til E-vitamin.

Vitamin E er et fettløslig vitamin. Den mest kjente funksjonen til vitamin E er knyttet til dets egenskap som antioksidant. Antioksidanter uskadeliggjør frie radikaler, stoffer som kan skade kroppens celler, proteiner og arvestoff. Frie radikaler er blant annet knyttet til utviklingen av kreft og hjerte-og karsykdommer. Mye tyder også på at frie radikaler bidrar i aldringsprosessen.

Vitamin E øker kroppens utnyttelse av vitamin A og har trolig også betydning i dannelsen av kjønnshormoner.

Naturlige kilder

Hvetekimolje, solsikke olje og rapsolje er rike på vitamin E. Nøtter, egg og helkornprodukter er også gode E-vitaminkilder.

Dagsbehov

Dagsbehovet for vitamin E er 8 mg for kvinner og 10 mg for menn, noe høyere for gravide og ammende, lavere for barn.

Mangelsymptomer

E-vitaminmangel forekommer først og fremst hos for tidlig fødte barn og hos personer med sykdom som gir dårlig opptak fra tarmen. Mangelen kan føre til muskelsvakhet og nedsatt smerte- og berøringsfølelse. Noen forskere tror at mangel på vitamin E kan føre til at personer som er disponert for Alzheimers sykdom, utvikler denne sykdommen raskere.

Overdosering

Faren for bivirkninger som følge av høye doser E-vitamin er liten. Enkelte kan bli plaget med luft i magen, kvalme og diaré. Mye vitamin E kan i tillegg øke effekten av det blodfortynnende legemidlet Marevan (warfarin).

Apotekpreparater

Vitamin E kan kjøpes som tabletter i ulike styrker. Multivitamin-tilskudd inneholder anbefalt døgndose av vitamin E.

Oppdatering 28.04.17: Bilder, bildetekst og lenker lagt inn, sykepleier Elisabeth Lofthus.