Vitamin E

Olje, nøtter, egg og helkornprodukter er gode kilder til E-vitamin.

MAT MED VITAMIN E: Hvetekimolje, solsikke olje, rapsolje, nøtter, egg og helkornprodukter er gode E-vitaminkilder. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
MAT MED VITAMIN E: Hvetekimolje, solsikke olje, rapsolje, nøtter, egg og helkornprodukter er gode E-vitaminkilder. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock Vis mer

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen ikke er oppdatert de siste to årene. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet.

Publisert
Sist oppdatert

Vitamin E er et fettløslig vitamin. Den mest kjente funksjonen til vitamin E er knyttet til dets egenskap som antioksidant. Antioksidanter uskadeliggjør frie radikaler, stoffer som kan skade kroppens celler, proteiner og arvestoff. Frie radikaler er blant annet knyttet til utviklingen av kreft og hjerte-og karsykdommer. Mye tyder også på at frie radikaler bidrar i aldringsprosessen.

Vitamin E øker kroppens utnyttelse av vitamin A og har trolig også betydning i dannelsen av kjønnshormoner.

Naturlige kilder

Hvetekimolje, solsikke olje og rapsolje er rike på vitamin E. Nøtter, egg og helkornprodukter er også gode E-vitaminkilder.

Dagsbehov

Dagsbehovet for vitamin E er 8 mg for kvinner og 10 mg for menn, noe høyere for gravide og ammende, lavere for barn.

Mangelsymptomer

E-vitaminmangel forekommer først og fremst hos for tidlig fødte barn og hos personer med sykdom som gir dårlig opptak fra tarmen. Mangelen kan føre til muskelsvakhet og nedsatt smerte- og berøringsfølelse. Noen forskere tror at mangel på vitamin E kan føre til at personer som er disponert for Alzheimers sykdom, utvikler denne sykdommen raskere.

Overdosering

Faren for bivirkninger som følge av høye doser E-vitamin er liten. Enkelte kan bli plaget med luft i magen, kvalme og diaré. Mye vitamin E kan i tillegg øke effekten av det blodfortynnende legemidlet Marevan (warfarin).

Apotekpreparater

Vitamin E kan kjøpes som tabletter i ulike styrker. Multivitamin-tilskudd inneholder anbefalt døgndose av vitamin E.

Oppdatering 28.04.17: Bilder, bildetekst og lenker lagt inn, sykepleier Elisabeth Lofthus.

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

Lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer