D-VITAMIN: Vitamin D dannes i huden når sollys, UVB-stråler, treffer huden. Foto: Shutterstock, NTB scanpix
D-VITAMIN: Vitamin D dannes i huden når sollys, UVB-stråler, treffer huden. Foto: Shutterstock, NTB scanpixVis mer

Vitamin D

I disse matvarene finner du vitamin D. Ved mangel på vitamin D kan skjelettet bli skadet.

- Vitamin D er viktig for at kalsium skal tas opp i tarmen, regulerer nivået av kalsium i blodet og bidrar til reabsorpsjon av kalsium i nyrene, sier Mathilde Enger, klinisk ernæringsfysiolog ved Akershus universitetssykehus.

D-vitamin er ifølge Store medisinske leksikon kjemisk sett steroler og omfatter foruten de naturlig forekommende ergocalciferol (vitamin D2) og cholecalciferol (vitamin D3, 1,25-dihydroksyvitamin D2) en del andre steroler.

EKSPERT: Mathilde Enger, klinisk ernæringsfysiolog ved Akershus universitetssykehus. Foto: Privat
EKSPERT: Mathilde Enger, klinisk ernæringsfysiolog ved Akershus universitetssykehus. Foto: Privat Vis mer

Vitamin D i den aktive formen kalles kalsitriol.

Hvilke matvarer inneholder vitamin D?

Vitamin D dannes i huden når sollys, UVB-stråler, treffer huden. Pigmentmengden regulerer produksjonen. Mennesker med lys hud produserer mer enn mennesker med mørk hud og eldre mennesker.

- Sol er en viktig kilde til vitamin D. Befolkningsstudier viser at mange nordmenn får i seg for lite vitamin D, spesielt i vintermånedene, sier Enger.

Det er i tillegg flere kilder til vitamin D, ifølge ernæringsfysiologen.

  • Fet fisk som laks, ørret, sild, kveite, makrell
  • Rogn og torskelever
  • Eggeplomme
  • Meierismør
  • Tran
  • Utvalgte margarin- og melkeprodukter som er tilsatt vitamin D.

- Man har ikke vondt av tilskudd hvis man ikke spiser mye fet fisk. Man anbefaler også tilskudd til de fleste i vintermånedene, sier Enger.

Hun presiserer at man bør forholde seg til normal dosering av tilskudd, hvis ikke man får anbefalt mer av legen etter påvist mangel.

LES OGSÅ: Lite matlyst, hva kan årsaken være?

KILDER TIL D-VITAMIN: Fet fisk, rogn, torskelever, eggeplomme,  meierismør, tran, utvalgte margarin- og melkeprodukter som er tilsatt vitamin D. Foto: MAGNAR KIRKNES, VG
KILDER TIL D-VITAMIN: Fet fisk, rogn, torskelever, eggeplomme, meierismør, tran, utvalgte margarin- og melkeprodukter som er tilsatt vitamin D. Foto: MAGNAR KIRKNES, VG Vis mer

For lite eller for mye vitamin D

Vitamin D er fettløselig og lagres i kroppen. Det er derfor viktig at inntaket over tid ikke er for høyt. Helsedirektoratet anbefaler at barn fra fire uker får tilskudd av vitamin D.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For barn opp til 9 år anbefales det 10 mikrogram vitamin D daglig. Det samme gjelder opp til 75 år, men eldre og de som er lite ute i dagslys bør få tilskudd med vitamin D for å oppnå inntak på 10 mcg vitamin D daglig for voksne og 20 mikrogram vitamin D daglig for eldre.

– Hvis man får for lite eller for mye over lang tid kan det går ut over skjelettet, sier Enger.

LES OGSÅ: Magnesiummangel

LURER DU PÅ NOE?

Spør en av våre leger.
Jacob Juel Christensen

Jacob Juel Christensen

KOST OG ERNÆRING

Send inn spørsmål

– Ved for lite vitamin D vil man få dårlig opptak av kalsium og ved for mye vil man få for mye opptak av kalsium, utdyper hun.

Det kan føre til osteomalasi og osteoporose.

  • Osteomalasi er ifølge SML en skjelettsykdom som skyldes redusert innhold av kalsiumsalter i knoklene. Dette fører til at knoklene kan bøyes og deformeres.
  • Osteoporose, bedre kjent som beinskjørhet, betyr at beinmassen tynnes ut inne i knoklene ut slik at brudd blir mer sannsynlig.