Vitamin B6

Vitamin B6 eller pyridoxin, er først og fremst viktig i prosessen som bryter ned proteiner, sukker og fett. Vitaminet deltar også i produksjonen av viktige signalstoffer i hjernen.

Vitamin B6 kan redusere homocystein som er en risikofaktor for hjerte og karsykdommer.

Naturlige kilderGode kilder for vitamin B6 er fisk, innmat, kjøtt, bananer, nøtter, belgfrukter og poteter.

DagsbehovDet anbefalte dagsbehovet for vitamin B6 er 1,2 for kvinner og 1,6 mg for menn, noe mindre for barn og noe høyere for gravide og ammende.

MangelsymptomerMangel på vitamin B6 forekommer sjelden, da behovet dekkes gjennom et normalt kosthold. Alkoholikere er derimot utsatt for mangel på vitamin B6, både grunnet dårlig ernæring og fordi alkohol øker utskillelsen og senker opptaket av vitaminet. Symptomer på mangel kan være avflassing av hud, betennelse i munn og tunge, samt blodmangel.

OverdoseringOverdosering av vitamin B6 kan føre til at nervesystemet påvirkes. En kan få bevegelsesforstyrrelser i form av svekket kraft og ufrivillige rykninger, samt nummenhet i bein og armer. Øvre anbefalte inntak er 25 mg per dag.

Høye doser av vitamin B6 over lang tid, dvs. mer enn 200 mg i flere uker, kan senke effekten til epilepsimidlene fenobarbital (Fenemal) og fenytoin (Epinat).

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

ApotekpreparaterVitamin B6 kan kjøpes alene i tablettform og i kombinasjon med andre B-vitaminer som tabletter og i flytende form. Multivitamintilskudd er også tilsatt anbefalt døgndose med vitamin B6.