Vitamin B3: Niacin

Vitamin-B3 er viktig når kroppen omdanner mat til energi og når fett skal lages.

B3-VITAMIN: Kjøtt, fisk, belgfrukter, helkorn og grønne grønnsaker er gode vitamin B3 kilder.  Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
B3-VITAMIN: Kjøtt, fisk, belgfrukter, helkorn og grønne grønnsaker er gode vitamin B3 kilder. Foto: NTB Scanpix/ShutterstockVis mer

Vitamin B3 er et vannløselig vitamin som kroppen trenger jevn tilførsel av.

Vitamin B3 kalles også niacin (nikotinsyre, nikotinamid). Navnet nikotinsyre har ikke med nikotin å gjøre, og niacin finnes ikke i tobakksvarer.

Vitamin-B3 er viktig når kroppen omdanner mat til energi og når fett skal lages. For å holde huden frisk og sunn, må kroppen tilføres tilstrekkelige mengder niacin. Vitamin B3 lages fra aminosyren tryptofan som finnes i protein. Store doser vitamin B3 kan redusere kolesterol, men kan da føre til bivirkninger.

Naturlige kilder

Kjøtt, fisk, belgfrukter, helkorn og grønne grønnsaker er gode niacinkilder.

Dagsbehov

Anbefalt dagsinntak av niacin er på 15 mg for kvinner, noe høyere for gravide og ammende, og 19 mg for menn. Behovet for barn varierer med alderen.

Mangelsymptomer

Mangel på niacin fører til hudsykdommen pellagra, som gir ru hud og utslett som kan ligne på solbrenthet. Vitamin B3 mangel, også kalt niacinmangel, kan føre til psykiske problemer som søvnløshet, irritasjon og dårlig hukommelse, i tillegg kan diaré og dårlig appetitt også forekomme.

Overdosering

Høye doser av niacin kan føre til hudplager som rødming, tørrhet, kløe i huden og hjertebank. Overdosering kan også gi leverskader.

Apotekpreparater

Niacin finnes i sammensatte B-vitaminpreparater og multivitaminer.