Vitamin B1

Når sukker skal brytes ned og omdannes til energi, må vitamin B1 være til stede.

SPISE VITAMIN B1: Melk, korn, nøtter, belgfrukter og svinekjøtt er gode vitamin B1-kilder.  Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
SPISE VITAMIN B1: Melk, korn, nøtter, belgfrukter og svinekjøtt er gode vitamin B1-kilder. Foto: NTB Scanpix/ShutterstockVis mer

Vitamin B1 er et vannløselig vitamin, som kroppen trenger jevnlig tilførsel av. Vitamin B1, tiamin, deltar i flere biokjemiske reaksjoner i kroppen. Når sukker skal brytes ned og omdannes til energi, må vitamin B1 være til stede. Vitamin B1 er også nødvendig for at nerveimpulser skal overføres.

Naturlige kilder

Melk, korn, nøtter, belgfrukter og svinekjøtt er gode vitamin B1-kilder.

Dagsbehov

Dagsbehovet for vitamin B1 er ca. 1,1 mg for voksne kvinner og 1,4 mg for voksne menn. For barn er behovet noe lavere og for gravide og ammende noe høyere.

Mangelsymptomer

Mangel på vitamin B1 er uvanlig, men kan forekomme hos alkoholikere, som kan utvikle hjerneskade på grunn av tiaminmangelen (Wernickes encefalopati). Sykdommen beri-beri skyldes mangel på vitamin B1. Beri-beri gir flere ulike symptomer, blant annet tap av muskelstyrke, muskelsvinn, væskeansamlinger i kroppen og forstørrelse av hjertet.

Overdosering

Vitamin B1 gir ikke bivirkninger, selv i svært høye doser.

Apotekpreparater

Uten resept, kan vitamin B1 kun kjøpes som del av sammensatte B-vitaminpreparater og multivitamintilskudd.

Oppdatering 28.04.17: Bilder, bildetekst og lenker lagt inn, sykepleier Elisabeth Lofthus