Unngå musesyke!

Hver tredje PC-bruker har opplevd plager relatert til PC-bruken. Dersom det får utvikle seg, kan det oppstå senebetennelse, -musesyke", og føre til langvarige sykemeldinger. Slik unngår du plagene:

Musesyke: Ikke bare i armene
Nakke- og skuldervondt er svært utbredt blant PC-brukere, spesielt blant de kvinnelige. I en undersøkelse i fjor kom det frem at hele 31 prosent av de kvinnene som daglig sitter foran en datamaskin i mer enn én time oppgir at de har problemer eller plager med nakke. 
Hvorfor? Årsakene til dette kan være mange, blant annet;

  • Urimelige krav til egne prestasjoner. 
  • Forhold på jobben og/eller i familien som ikke fungerer tilfredsstillende. 
  • For mye eller for lite - eller for ensidig - trening. 
  • Stress på grunn av for mye å gjøre.
  • Lytter ikke til kroppens signaler og yter for mye i en spennende jobb.
  • Feil arbeidsstilling.
  • Antagelig er datarelaterte plager en stor årsak til sykefravær i databransjen.

Gjør noe med det selv!
Arbeidsgiver er hovedansvarlig for at du har riktig arbeidslys, anatomisk fornuftige og riktig tilpassede stoler og bord.

MEN: Det viktigste for å forebygge, eventuelt bli kvitt datarelaterte plager er imidlertid at du gjør noe med det selv! Det er nødvendig at du tar signaler på alvor, at du lærer deg hvordan du kan forebygge plager og innarbeider deg gode arbeidsrutiner. Regel nr. 1 kan være å strekke seg godt minst én gang i timen!

Gode råd foran PC-en:

    1) Sørg for fysisk og mental variasjonTa pauser. Reis deg fra pulten og gjør andre arbeidsoppgaver innimellom. Det kan være å gi en beskjed, gå til faksmaskinen, kopimaskinen - eller bare gå deg en liten runde. 

    2) Bruk den andre håndenLær opp den andre hånden til å bruke datamusen. Det går fortere enn du tror, selv om du er klønete til å begynne med. Når begge hender kan bruke datamusen, kan du bytte hånd straks du kjenner smerter på en side. 

    3) Ta det roligForsøk å regulere tidspress og massiv overbelastning. Kan du planlegge enda bedre? Kan du prioritere hardere? Kan du være mere avslappet i forhold til noen av tidsfristene du har? 

    4) Hvil albueneLa begge underarmer hvile mot underlag på samme høyde som mus og tastatur. 

    5) Tøy utStrekk og bøy i håndleddet og albuene av og til. 

    6) Bruk tastaturet ogsåDu trenger ikke bruke musen til alt, mange funksjoner går vel så raskt ved å bruke tastaturet. Prøv å veksle mer mellom tastatur og mus. 

    7) La blikket hvileSe på noe langt borte innimellom. På den måten får øyemusklene hvile. Indirekte belysning på skjermen vil hindre anstrengende reflekser i dataskjermen. 

    8) Ta en pauseTa pauser når kroppen ber om det!

Hvis man ikke tar kroppens signaler på alvor når man spenner kjever og muskler i armer og nakkereionen fører dette til muskelsmerter. Etter hvert kan det føre til dårligere sirkulasjonen og opphopning av avfallsstoffer. Dette kan igjen føre til betennelse. Det vanligste er senebetennelse eller såkalt -musehånd/arm- eller -musesyke-. Dette er ikke farlig, men vondt, og kan føre til langvarige sykemeldinger.