Transfett

I god tro har vi tyllet i oss solsikkeoljer og maisolje, ja, planteoljer med de viktige umettede fettsyrer som skal være så bra. Så kommer bomben: En rekke av oljene ineholder såkallt transfett. Og det er farlig, - eller hva?

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen ikke er oppdatert de siste to årene. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har tatt med spørsmålet til Jan-Arne Hunnestad som er lege ved Fedon Lindbergs klinikk i Oslo.

Hva er egentlig transfett for noe?

- Varm opp sunt, flytende (flerumettet) plantefett sammen med nikkel og hydrogen - dette kalles herding eller delvis hydrogenering - og du får transfett. Transfettet gjør at fettet harskner mye langsommere en annet fett. Dessuten er det billig å produsere. Transfett finnes både i flytende og i fast form.

En stund hevdet man at transfett var sunnere enn mettet fett fordi utgangspunktet var flerumettet fett som jo er sunt, men det har vist seg at det øker hjertedødlighet ved å øke dårlig kolesterol (LDL) og senke det gode kolesterolet (HDL). I tillegg er det en del undersøkelser som tyder på at det kan være med å øke kreftrisiko og ha en del hormonlignende effekter som kan være skadelig.

Hvilke oljer inneholder transfett?

- Alle oljer som det står "delvis hydrogenert" på innholder transfett, særlig soyaolje, varmpresset rapsolje og frityroljer inneholder mye transfett. En del typer magarin har også vært verstinger, selv om dette skal være bedre nå.

Hvilke andre matvarer bør vi styre unna?

- Alle datostemplede bakevarer som kjeks og kaker, frityrstekte matvarer, chips, pommes frittes, alle pålegg som inneholder varmebehandlede oljer eller margarin skal betraktes som skyldige til det motsatte er bevist.

Hva skal vi se etter for å være sikre på at vi kjøper riktig olje?

- I Norge er man ikke pliktig til å deklarere transfett, så det er ikke lett å sikre seg. Står det delvis hydrogenert eller herdet vegetabilsk olje eller fett på matvaren kan man være ganske sikker på at den inneholder transfett. Oljer som er merket "kaldpresset" er derimot trygge. De norske margarinfabrikantene skal ha fjernet transfett fra sine produkter, matvareprodusentene jobber med å bytte ut transfettholdige kilder i sine produkter, de store gatekjøkkenkjedene tvinges av forbudet i Danmark til å finne alternative frityroljer, så det ser ut til at vi går tryggere tider i møte.

Mat og oljer med transfett i, er forbudt i Danmark. Hvordan kan det ha seg at det i Norge selges som god fisk (!), uten at forbrukerne en gang blir opplyst om innhold av transfett?

- Det jeg ikke har sagt er at en god del av våre vanligste matvarer som pålegg, oster, leverpostei, forskjellige typer kjøtt inneholder fra naturens side transfett som ikke er lett å fjerne. Jeg vil tro at myndighetene er forsiktige med å pålegge merking for at folk ikke skremmes bort fra "Godt Norsk" kosthold. Det både myndigheter og fabrikanter skal ha ros for er at de nå jobber for å fjerne transfettet der vi har mest av det, men jeg er redd at enten påbud om merking med transfettinnhold eller at man innfører grenseverdier for transfettinnhold i matvarer som er lov å selge er eneste måten å få fortgang på. En stor undersøkelse fra USA viser at kvinner som spiser relativt mye transfett (ca 3% av kaloriinntaket) økte sin risiko for hjertesykdom med 50% i forhold til dem som spiste lite transfett og godt med fet fisk.

Vet du om det gjøres noe for å bedre merkingen, eller begrense salget av transfettholdig mat og olje?

- Etterhvert som folk blir klar over hvor farlig transfett er, tror jeg det vil bli påbudt med merking. På den andre siden er vi litt for oss sjøl her oppe i nord, og vi er vel et av de få landene som heller ikke har innført krav om å deklarere kolesterolinnholdet i mat..

Til slutt, har du noe du vil si i forhold til fett og sunne matvaner?

- Det har vært så mye fokus på det farlige fettet i maten at folk også kutter ned på inntaket av de sunne umettede fettsyrene i planteoljer og fisk. Dette er fettstoffer som vi er veldig dårlige på å produsere selv, samtidig som kroppen vår trenger dem til celleoverflater, hormoner, immunforsvar, godt kolesterol osv. Det vi da ender opp med er vårt egenproduserte lavkvalitetsfett. Ikke tving kroppen til det, bruk godt med kaldpresset oliven-, raps- eller linfrøolje i maten, spis fisk så ofte du klarer, helst hver dag, og ta tran!

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer