Transfett

I god tro har vi tyllet i oss solsikkeoljer og maisolje, ja, planteoljer med de viktige umettede fettsyrer som skal være så bra. Så kommer bomben: En rekke av oljene ineholder såkallt transfett. Og det er farlig, - eller hva?

Vi har tatt med spørsmålet til Jan-Arne Hunnestad som er lege ved Fedon Lindbergs klinikk i Oslo.

Hva er egentlig transfett for noe?

- Varm opp sunt, flytende (flerumettet) plantefett sammen med nikkel og hydrogen - dette kalles herding eller delvis hydrogenering - og du får transfett. Transfettet gjør at fettet harskner mye langsommere en annet fett. Dessuten er det billig å produsere. Transfett finnes både i flytende og i fast form.

En stund hevdet man at transfett var sunnere enn mettet fett fordi utgangspunktet var flerumettet fett som jo er sunt, men det har vist seg at det øker hjertedødlighet ved å øke dårlig kolesterol (LDL) og senke det gode kolesterolet (HDL). I tillegg er det en del undersøkelser som tyder på at det kan være med å øke kreftrisiko og ha en del hormonlignende effekter som kan være skadelig.

Hvilke oljer inneholder transfett?

- Alle oljer som det står "delvis hydrogenert" på innholder transfett, særlig soyaolje, varmpresset rapsolje og frityroljer inneholder mye transfett. En del typer magarin har også vært verstinger, selv om dette skal være bedre nå.

Hvilke andre matvarer bør vi styre unna?

- Alle datostemplede bakevarer som kjeks og kaker, frityrstekte matvarer, chips, pommes frittes, alle pålegg som inneholder varmebehandlede oljer eller margarin skal betraktes som skyldige til det motsatte er bevist.

Hva skal vi se etter for å være sikre på at vi kjøper riktig olje?

- I Norge er man ikke pliktig til å deklarere transfett, så det er ikke lett å sikre seg. Står det delvis hydrogenert eller herdet vegetabilsk olje eller fett på matvaren kan man være ganske sikker på at den inneholder transfett. Oljer som er merket "kaldpresset" er derimot trygge. De norske margarinfabrikantene skal ha fjernet transfett fra sine produkter, matvareprodusentene jobber med å bytte ut transfettholdige kilder i sine produkter, de store gatekjøkkenkjedene tvinges av forbudet i Danmark til å finne alternative frityroljer, så det ser ut til at vi går tryggere tider i møte.

Mat og oljer med transfett i, er forbudt i Danmark. Hvordan kan det ha seg at det i Norge selges som god fisk (!), uten at forbrukerne en gang blir opplyst om innhold av transfett?

- Det jeg ikke har sagt er at en god del av våre vanligste matvarer som pålegg, oster, leverpostei, forskjellige typer kjøtt inneholder fra naturens side transfett som ikke er lett å fjerne. Jeg vil tro at myndighetene er forsiktige med å pålegge merking for at folk ikke skremmes bort fra "Godt Norsk" kosthold. Det både myndigheter og fabrikanter skal ha ros for er at de nå jobber for å fjerne transfettet der vi har mest av det, men jeg er redd at enten påbud om merking med transfettinnhold eller at man innfører grenseverdier for transfettinnhold i matvarer som er lov å selge er eneste måten å få fortgang på. En stor undersøkelse fra USA viser at kvinner som spiser relativt mye transfett (ca 3% av kaloriinntaket) økte sin risiko for hjertesykdom med 50% i forhold til dem som spiste lite transfett og godt med fet fisk.

Vet du om det gjøres noe for å bedre merkingen, eller begrense salget av transfettholdig mat og olje?

- Etterhvert som folk blir klar over hvor farlig transfett er, tror jeg det vil bli påbudt med merking. På den andre siden er vi litt for oss sjøl her oppe i nord, og vi er vel et av de få landene som heller ikke har innført krav om å deklarere kolesterolinnholdet i mat..

Til slutt, har du noe du vil si i forhold til fett og sunne matvaner?

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

- Det har vært så mye fokus på det farlige fettet i maten at folk også kutter ned på inntaket av de sunne umettede fettsyrene i planteoljer og fisk. Dette er fettstoffer som vi er veldig dårlige på å produsere selv, samtidig som kroppen vår trenger dem til celleoverflater, hormoner, immunforsvar, godt kolesterol osv. Det vi da ender opp med er vårt egenproduserte lavkvalitetsfett. Ikke tving kroppen til det, bruk godt med kaldpresset oliven-, raps- eller linfrøolje i maten, spis fisk så ofte du klarer, helst hver dag, og ta tran!

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Simen Brynildsen
Ledig nå
Britt Nakstad
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-