TRENING MOT SYKDOM:  Trening både forebygger sykdom og kan bedre allerede oppstått sykdom.
TRENING MOT SYKDOM: Trening både forebygger sykdom og kan bedre allerede oppstått sykdom.Vis mer

Sykdommene du kan unngå ved trening

Trening er bra for helsa. Fysisk aktivitet kan virke forebyggende, i tillegg til å være et bra og sunt behandlingsalternativ.

Trening har mange positive effekter for helsa vår, og regelmessig fysisk aktivitet har en betydelig helsefremmende og sykdomsforebyggende effekt.

– Trening kan både forebygge sykdommer, og være et godt behandlingsalternativ der hvor en sykdom allerede har inntruffet, sier Ola Rønsen, sjefslege ved Aker Solutions (tidligere lege ved Olympiatoppen).

For å få den beste sykdomsforebyggende effekten av fysisk aktivitet og trening, bør man være aktiv i minst 30 minutter per dag, minst fem dager i uken – totalt 150 minutter med fysisk aktivitet i løpet av en uke.

– Øker man dette opp til 60 minutter per dag fem dager i uken, vil treningen være enda bedre helsemessig.

Idrettslege: Ola Rønsen Vis mer

LES OGSÅ: Hvorfor skal jeg trene?

Viktig med allsidig trening

Aktiviteten bør være av moderat til høy intensitet, slik at man blir svett og andpusten, 20-30 minutter, et par ganger i uken. Aktiviteten kan også være lett til moderat (gangtempo), men dersom man øker intensiteten og varigheten, vil det gi noe mer helsegevinst.

– Når det gjelder type aktivitet og trening, så bør det være en kombinasjon av kondisjons- og utholdenhetstrening, noe styrketrening og gjerne noe som øker fleksibilitet (tøying/yoga), koordinasjon og balanse.

- Med andre ord, så allsidig som mulig.

Rønsen påpeker at desto eldre man blir, desto viktigere blir det å trene allsidig.

LES OGSÅ: Bør jeg bytte ut energibaren med en Big Mac?

Tren både styrke og utholdenhet: Allsidig trening gir best effekt. Vis mer

Trening virker forebyggende mot disse sykdommene:

Trening kan forebygge psykiske lidelser

Allmennlege: Brynjulf Barexstein Vis mer

Brynjulf Barexstein, lommelegens allmennlege, mener at trening ofte kan ha en indirekte effekt.

– For eksempel vil trening motvirke overvekt, som igjen er en betydelig årsaksfaktor for en rekke sykdommer: Diabetes, hjerte-karsykdom, kolesterolforstyrrelser, ryggsmerter, leddsmerter og lignende.

Trening er også forebyggende mot en del psykiske lidelser, som for eksempel depresjon og angst.

– Det virker ikke bare forebyggende, men direkte symptomlindrende også, og kan og bør følgelig brukes i behandling av depresjon og angst, sier Barexstein.

LES OGSÅ: Muskelsmerter - hva kan være årsaken?

Kronisk sykdom - spør legen hvordan du bør trene

Mange av de samme rådene for å forebygge sykdom, gjelder også for personer som allerede har fått én eller flere sykdommer. Men har man en kronisk sykdom vil det være nødvendig å tilpasse fysisk aktivitet og trening til de begrensningens som sykdommen eventuelt har resultert i.

– Det er viktig å spørre den behandlende lege om det er enkelte former for aktivitet man bør unngå, eller eventuelt hva man kan gjøre mer av, påpeker Rønsen.

(Kilde: Aktivitetshåndboken)

Har du et spørsmål? Spør en av våre leger.