Sunn mat hele dagen

Lommelegen er på jakt etter sunn mat som lages i en fei for travle studenter. Hva er vel mer naturlig enn tips fra Jeanette Roede? - Mat er mer enn karbohydrater, fett og proteiner. Mat er glede, sanser og positive opplevelser, sier Jeanette. Hun synes matpakke er genialt.

Ingen frokost, bolle til lunsj og pasta med ketchup eller pizza Grandiosa til middag. Dette er en kjent meny for mange studenter. Hvorfor ikke bytte ut triste måltider med sunn, næringsrik og god mat lagd i en fei? - Når du spiser kan du jo like gjerne spise noe som gir kroppen næringsstoffer den trenger. Jeanette Roede lyser opp. Hun ser like sunn ut som den kosten hun anbefaler.

Fargerik og fristende
- Min favorittmat er wok. Det er enkelt å lage og her får du i deg det kroppen trenger. Jeanette er opptatt av at maten skal se god ut også. Og dette er mat som er fargerik, fristende og mager. Wok er mat som er lagd på 15 minutter fra du begynner å kutte opp grønnsakene til maten er servert. - Dessuten får du vanvittig mange ulike smaker alt etter hvilke sauser og krydder du bruker, sier Jeanette Roede. Hun lister opp nyttige ingredienser å ha i skapet: soya, chili, grønn karri, ingefær og hvitløk. - Dessuten er hermetikk genialt; bambusskudd, artisjokkhjerter og kastanjer gir deg en deilig wok.

Matpakka, kjedelig eller genial
- Mange foretrekker kantine fordi de synes matpakka er kjedelig. Selv synes jeg matpakke er genialt. Siden du allikevel bør spise frokost, går det kjapt å smøre matpakke i samme slengen. Jeanette foreslår en alternativ matpakke. - Mange studenter har et bokskap på høgskolen eller universitetet. Hvorfor ikke ha en boks kornblanding stående, spør Jeanette. Da er det bare å kjøpe en yoghurt ved siden av. Dette er billig og bra!

Bruker du allikevel kantina kan du gjøre sunne valg. - Velg grovt istedenfor fint brød. Og ikke spis kake og søtsaker hver dag. Når du vil unne deg noe søtt så vent med vaffel, skolebrød eller kake til andre runde, anbefaler kostholdseksperten. Da er du kanskje mett. - Ta en frukt. Da er gjerne søtbehovet dekket, fastslår hun. Det er lett å tenke at eksotisk frukt er dyrt. Detter er en dårlig unnskyldning for å velge bort frukten. - En mango koster for eksempel ikke mer enn en sjokolade, påpeker Jeanette.

Planlegg dagen
Jeanette anbefaler magert pålegg på brødskiva. - Makrell i tomat eller annet fiskepålegg, magert kjøttpålegg og kalkun er sunt og godt på maten, sier hun. - Men er det ikke mye dyrere å spise sunn mat? - Når jeg studerte var ikke mat, men kafeer, uteliv og småspising den store utgiftsposten. - Hvis du spiser fire måltider regelmessig vil du føle deg mett og slippe dyr småspising i kiosk.

Du bør planlegge dagen. - Skal du på trening etter forelesningen, kan du jo smøre en ekstra matpakke så du har litt å gå på.

Bli bevisst
Mange bruker mat til å trøst, belønning og kos. Sunnhetsprofeten foreslår at vi prøver å finne andre mestringsstrategier enn mat når noe er vanskelig.

Det er lurt å bli mer bevisst hva du spiser. - En smart øvelse for å klare dette er å skrive ned hva du har spist i løpet av dagen. Da blir det lettere å gjennomføre et sunnere kosthold. - Du kan gå gjennom listen og finne ut hvilken mat du med fordel kunne ha byttet ut med noe annet.

Jeanette synes målet bør være å finne en balanse der man er fornøyd, og spise det man trenger. Og hun presiserer at det er hverdagene hun sikter til. - Man må styre kostholdet i hverdagen for å tåle å skeie ut av og til.

Mattips- Det handler om å kjenne knepene for å få god og sunn mat i en fei. Skal du ha poteter, kan du skjære dem i fire så de koker raskere. Både poteter og pasta er billig. Jeanette foreslår å bruke pastasaus på glass og ha fisk, blåskjell, reker eller kylling oppi. - Dessuten holder rotgrønnsaker seg i en evighet. Og frosne grønnsaker er genialt. Husk at alle grønnsaker passer sammen i en saus, poengterer Jeanette Roede. Hun foreslår kylling eller fisk ved siden av poteter. - Enten kan fisken trekke noen minutter. Ellers kan du kjøpe fisk med skinn på en side og steke den på skinnet under lokk. Dette synes Roede er verdens beste fisk.

Hvis du trenger enda raskere mat kan du lage fiskeburger av to brødskiver og en fiskekake. Litt salat ved siden av, og du har en middag, sier Jeanette.

Hvis du skal lage gryterett kan du lage en stor porsjon. - Frys ned i porsjonspakker. Hvis du husker å ta opp en porsjon om morgenen har du raskt middag om ettermiddagen.

Spis rett og regelmessig
- Hvis du spiser riktig og regelmessig, opprettholder kroppen forbrenningen. Jeanette anbefaler å starte dagen med frokost. - Dessuten bør du prøve å spise fire måltider hver dag for å oppnå god forbrenning. For de fleste av oss bør inntak og forbruk av mat gå i null. Dette henger naturlig sammen med aktivitetsnivået ditt. Og Jeanette synes det ofte kan være like godt med et eple som en sjokolade. - I hvert fall har du det bedre etterpå. Og noe alle kostholdseksperter er enige om er i alle fall at vi trenger mindre sukker. - Det er dyrt og dumt med brus. De fleste føler seg bedre når de kutter ned på sukkeret.

Jeanette Roede har et råd til deg som vil legge om matvanene dine. - Det nytter lite å si til deg selv at du ikke skal spise dessert. Hjernen oppfatter ikke ordet ikke. I stedet kan du si til deg selv at du skal ha plass til en frukt etter middag.