Spis deg til lavere kreftrisiko

Nyper, valnøtter og solsikkefrø er stappfulle av antioksidanter, og kan beskytte mot blant annet kreft. Les hva du bør spise for å få i deg mye av disse kreftbekjempende stoffene.

Nyper, valnøtter og solsikkefrø stappfulle av antioksidanterNyper (bildet), valnøtter og solsikkefrø er stappfulle av antioksidanter, og kan dermed beskytte mot blant annet kreft. Gulrøtter, derimot, inneholder forholdsvis lite av disse kreftbekjempende stoffene. Det viser nye analyser fra Universitetet i Oslo.

Les definisjonen på antioksidanter nederst på denne siden

ForebyggendeFor første gang er det gjort en omfattende kartlegging av antioksidantinnholdet i frukt, bær, grønnsaker, røtter, korn, nøtter, bønner og erter. Det er professor Rune Blomhoff og hans medarbeidere ved Ernæringsinstituttet, Universitetet i Oslo, som har stått for det omfattende arbeidet. Resultatene publiseres i marsutgaven av tidsskriftet Journal of Nutrition.

Ernæringsinstituttet har hentet plantematvarene fra tre forskjellige kilder utenlands og innenlands. Ut fra de tabellene som instituttet har utarbeidet, er det nå mulig å beregne hvor mye antioksidanter en person spiser - så sant man har de aktuelle kostholdsopplysningene.

Dermed kan man også finne ut i hvilken grad antioksidanter beskytter mot for eksempel kreft og hjerte-karsykdom. Man vet at frukt og grønnsaker beskytter, men det er ikke direkte bevist at det er antioksidanter som er årsaken, selv om dette er en begrunnet antakelse.

Overraskende resultaterMålingene av antioksidantinnholdet i plantematvarer gir til dels overraskende resultater. Gulrøtter som er stappfulle av betakaroten og andre karotener, har likevel ikke så høyt antioksidantinnhold totalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nyper og valnøtter kommer i en klasse for seg med svært høyt antioksidantinnhold.

I toppgruppen med mer enn 5 mmol antioksidanter per 100 gram kommer også: Krekling, blåbær, hagebjørnebær, surkirsebær, ville bjørnebær, villjordbær, solsikkefrø, solbær og tyttebær.

Alt i alt varierer antioksidantinnholdet i planter svært mye. I de plantene som inneholder mest, er det 1000 ganger mer enn i de plantene som inneholder minst. Bare innen grønnsaksgruppen varierer mengden antioksidanter med en faktor på 100.

- Innholdet av antioksidanter er likevel bare én faktor. Vi må også vite hvor mye som suges opp fra tarmkanalen, sier Blomhoff som er i gang med nye forsøk.

En gruppe studenter spiser bær. Man gjør så analyser for å se hvor mye som tas opp. Med slik kunnskap kan man finne hvilke matvarer som -gir- mest antioksidanter i praksis, og som dermed kan spille en rolle i forhold til blant annet kreftforebyggelse.

Ikke bare antioksdianter som er viktig
- Det er lite sannsynlig at antioksdianter er den eneste faktoren som forklarer at planter som frukt og grønnsaker beskytter mot kroniske sykdommer. En annen mulig forsvarsmekanisme er den som utføres av kroppens avgiftningsenzymer, skriver Blomhoff og hans medarbeidere i Journal of Nutrition.

Avgiftningsenzymer finnes først og fremst i leveren. De omtales som fase 2-enzymer fordi de omdanner blant annet kreftframkallende stoffer til forbindelser som lettere kan skilles ut og fjernes fra kroppen.

Også avgiftning viktig
Hvis stoffer i planter kan stimulere dannelsen av fase 2-enzymer, kan man tenke seg at kreftframkallende og giftige stoffer i større grad kan nøytraliseres og skilles ut. Flere grønnsaker inneholder stoffer som stimulerer dannelse av fase 2-enzymer:

Kål som brokkoli, rosenkål, hvitkål, grønnkål og blomkål, samt grønne bønner, gulrøtter, selleri, ingefær, asparges, løk, purre, salat og spinat. Det ser ut til at de plantene som er rike på antioksidanter inneholder mindre stoffer som stimulerer fase 2-enzymer, og omvendt. Med andre ord nok et argument for å spise variert - slik blant annet de lengelevende franske kvinnene gjør.

Dette er innholdet av antioksidanter i:

Grønnsaker
Grønnkål er på grønnsakstoppen, men chilipepper, rødkål, paprika, persille, artisjokk, rosenkål og spinat er også rike på antioksidanter med et innhold fra 0,98 til 2,65 mmol per 100 gram. Gulrøtter inneholder 0,04 mmol/100 gram.

Sitrusfrukter
Generelt har sitrusfrukter et høyt innhold med rundt 1 mmol per 100 gram. Også druer, plommer, ananas, dadler og kiwi kommer bra ut med et innehold fra 0,83 til 1,43 mmol.

Bær
Bær viser seg å være en skattkiste når det gjelder antioksidanter. Ville nyper har et svært høyt innhold, opptil 40 mmol. Krekling, blåbær, solbær, surkirsebær, ville bjørnebær, villjordbær, hagebjørnebær, tyttebær og tranebær er alle svært rike på antioksidanter med et innhold fra 5 til 9 mmol per 100 gram. Også dyrkede jordbær og amerikanske, dyrkede blåbær har et høyt innhold.

Valnøtter
scorer høyt med over 20 mmol antioksidanter per 100 gram. Blant alle plantematvarene som ble analysert, rangeres de derfor som nummer to etter ville nyper.

Solsikkefrø
Solsikkefrø inneholder også store mengder med 5,39 mmol.

Kilde: Blomhoff et al, Ernæringsinstituttet, Universitetet i Oslo, Journal of Nutrition, mars 2002.

Antioksidanter - definisjon:
En stor gruppe (syntetiske) stoffer som antas å beskytte kroppens vev mot skadelige frie oksygenradikaler når de tilsettes andre stoffer, f.eks. vegetabilske oljer eller matvarer, ved å forhindre deres nedbrytning (oksidering). En antioksidant motvirker oksidasjon og hindrer på den måten f.eks. oljer og fett fra å harskne. Antioksidanter er f.eks. C- og E-vitamin, betakaroten og selen.