Sink

Sink er viktig for veksten og vedlikeholdet av frisk og sunn hud. Det er viktig at kroppen får nok sink når kjønnsorganer utvikles og sædceller dannes. Sink inngår i en rekke enzymer med betydning i stoffskiftet. Enzymer er proteiner som gjør at kjemiske reaksjoner går lettere i kroppen. I tillegg deltar sink i å opprettholde smaks- og luktesansen, transportere vitamin A og styrke immunforsvaret.

Nylig har sink fått en ny anvendelse. Såkalt aktiv sink brukes for å motvirke dårlig ånde. Aktiv sink er en spesiell kjemisk form som ikke foreligger i mat.

Naturlige kilderGode sinkkilder er kjøtt, innmat, melkeprodukter, korn, poteter, frukt og grønnsaker.

DagsbehovDagsbehovet for sink er 7-12 mg.

MangelsymptomerMage- og tarmsykdom kan i enkelte tilfeller føre til at kroppen ikke klarer å ta opp nok sink. Dersom du spiser veldig lite kjøtt, kan du også få sinkmangel.

Hos barn kan sinkmangel føre til nedsatt vekst og sen seksuell modning. Sinkmangel kan også føre til nedsatt sårheling, nattblindhet, hårtap og nedsatt smakssans.

Bivirkninger og overdoseringTegn på overdosering av sink er dårlig matlyst, kvalme, svimmelhet og diaré.
Langvarig høyt inntak av sink hemmer opptaket av andre mineraler og sporstoffer, blant annet jern.

ApotekpreparaterSink finnes som et reseptpliktig preparat, Solvezink. Solvezink brukes særlig hos pasienter med liggesår og leggsår og som samtidig har sinkmangel. I enkelte tilfeller brukes også Solvezink ved spesielle former for veksthemming, ved kronisk alkoholisme og ved nedsatt smakssans.