Selen

Antioksidanten selen er en viktig del av kroppens forsvar mot frie radikaler. Frie radikaler er stoffer som kan skade kroppens celler, proteiner og arvestoff og er knyttet til utviklingen av blant annet kreft og hjerte- og karsykdommer.

Enkelte kliniske studier viser at risikoen for kreft synker ved økt inntak av selen. På grunn av faren for alvorlige bivirkninger er det likevel ikke anbefalt at man tar selen-tilskudd over lang tid uten tilsyn av lege. Selen har i tillegg trolig betydning for funksjonen til de hvite blodlegemene i kroppens immunforsvar.

Naturlige kilderSelen finnes særlig i fisk, skalldyr, innmat og kjøtt. Innholdet i melk, meieriprodukter og kornprodukter varierer i stor grad og kommer an på henholdsvis fȏret til kuene og jordsmonnet kornet er dyrket i.

DagsbehovAnbefalt daglig tilførsel av selen er 40 µg for kvinner (55 for gravide og ammende) og 50 µg for menn. For barn varierer anbefalingen fra 25 til 40 µg avhengig av alder.

MangelsymptomerMangel på selen er sjelden og tilskudd er ikke anbefalt. Alkoholikere kan ofte ha lite selen i kroppen.

Bivirkninger og overdoseringTilskudd av selen i høye doser bør gis under kontroll av lege og følges opp med målinger av selen-nivået i blod og vev. Høyt inntak av selen kan føre til hårtap, skjøre negler, utmattelse, irritabilitet og dårlig ånde. Maks anbefalt inntak er på 300 µg per dag.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

ApotekpreparaterDu får kjøpt selentilskudd alene i tabletter, i kombinasjon med andre antioksidanter og i sammensatte kosttilskuddpreparater.

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-