RABDOMYOLYSE: Skade som skyldes akutt ødeleggelse av store mengder muskelceller Foto: Scanpix
RABDOMYOLYSE: Skade som skyldes akutt ødeleggelse av store mengder muskelceller Foto: ScanpixVis mer

Rabdomyolyse: Når trening blir helsefarlig

Overdreven «machotrening» kan gi alvorlige muskelskader.

De siste årene har det vært en del medieoppslag om personer som har trent på seg rabdomyolyse.

Tilstanden skyldes som regel at de har trent på seg store muskelskader, som regel ved å delta på treningstimer som er tøffere enn det de er i form til å takle.

– Jeg håper det begynner å bli en utflating på antall rabdomyolyse-ofre nå. Det har vært en del slike treningsskader de siste to-tre årene, sier Truls Raastad, professor i idrettsfysiologi på Norges Idrettshøgskole, til Lommelegen.no.

Men utflating av antall tilfeller er det dessverre ikke.

– Det har vært en økning, men vi har ikke spesifikke tall, sier Dag Jacobsen, professor i akuttmedisin og avdelingsoverlege ved Oslo Universitetssykehus.

Det forekommer cirka 400 rabdomyolyse-tilfeller årlig i Norge, ifølge Norsk Helseinformatikk. Men det er viktig å påpeke at ikke alle rabdomyolyse-tilfeller skyldes overdreven trening. Noe kan skyldes medisiner, narkotika og giftstoffer, mens det også kan skje via eksempelvis ulykker.

LES OGSÅ: Bør du bytte ut energibaren med Big Mac?

Den vanligste måten å få treningsindusert rabdomyolyse

Det er ofte relativt utrente personer som får treningsindusert rabdomyolyse, gjerne via gruppetimer som challenge eller crossfit, hvor man for eksempel skal gjøre mange hang ups (kroppshevninger) etter hverandre.

Ifølge Raastad skyldes økningen av tilfeller at det blitt mer populært med mer ekstreme og «macho» treningsprogram, i tillegg til at det er personer uten tilstrekkelige kvalifikasjoner som veileder på slike timer.

– Man overdriver det at man klarer å bremse den eksentriske fasen av en bevegelse. Ved hang ups, altså kroppshevninger, er det få utrente personer som klarer flere enn to-tre repetisjoner. Men hvis disse får en makker som kan hjelpe dem til å løfte seg opp, for så å senke seg rolig ned igjen, kan man ende opp med å gjøre det flere ganger enn hva muskelen tåler, forklarer Raastad.

Han omtaler selv treningen som «idiotitrening» på bloggen sin, og ser at det som går igjen i alle disse selvpåførte rabdomyolyse-tilfellene ved hang ups, er at de som trener i utgangspunktet bare har klart noen få (eller ingen) repetisjoner på egen hånd.

Det er likevel ikke bare utrente personer som får rabdomyolyse. Det kan også forekomme hos godt trente personer som prøver seg på nye øvelser. I fjor fikk langrennsløperen Vibeke Skofterud rabdomyolyse etter å ha gjennomført 100 hang ups på 25 minutter, og fikk hjelp til å heise seg opp på mange av disse.

LES OGSÅ: Trenger du egentlig proteinpulver og proteinbarer?

Tegn på at du har fått rabdomyolyse

Symptomer på at du har fått rabdomyolyse er:

  • Støl i muskulatur
  • Hevelse i muskulatur
  • Det begynner å svelle og du føler du blir svak under treningsøkta
  • Lite kraft i muskler som er overbelastet
  • Beina kan knekke sammen når du går
  • Mørkere urin (proteinet i muskelen kommer i blodet, men ved rabdomyolyse blir det så mye at det går gjennom nyrene og ender opp i urinen)

​Symptomene er avhengig av graden celleskade. Man kan også få feber, slapphet, kvalme og brekninger, ifølge NHI.

LES OGSÅ: Menn som er mer fysisk aktive, har et bedre sexliv

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Kan få nyresvikt

– Det går som regel bra i de fleste tilfeller, men man kan pådra seg akutt nyresvikt eller må, i sjeldnere tilfeller, snitte opp undervevet i muskulaturen, sier Raastad.

Og det kjedelige er at du risikerer sykehusinnleggelse, og det kan ta opp til seks måneder før du har fått tilbake styrken du hadde, før du fikk rabdomyolyse.

Raastad påpeker at det ikke er farlig å trene, men at det er lurt å bruke hodet og ikke la deg pushe til total utmattelse av overivrige personlige trenere eller instruktører.

  • Har du spørsmål om trening eller treningsskader? Send inn ditt spørsmål til Lommelegens treningsekspert Håvard Bergesen Dalen.