Omega-3

Hva er Omega-3?

Viktige fettsyrer
Omega-3 fettsyrer er det vi kaller essensielle fettsyrer. Dette betyr at kroppen din er avhengig av å få tilført Omega-3 fettsyrer jevnlig for vedlikehold av flere livsviktige funksjoner. De viktigste Omega-3 fettsyrene er docosaheksaoensyre (DHA) og eicosapentanoensyre (EPA) (prøv å si det fort ti ganger). Disse Omega-3 fettsyrene finnes i fisk, skalldyr og sjøpattedyr som sel og hval. Omega-3 fettsyrer finnes i størst mengde i tran. På ulike måter kan tranen videreforedles, slik at konsentrasjonen av Omega-3 fettsyrer øker.

Ikke tradisjonOmega-3 fettsyrene skiller seg fra andre naturmidler ved at de ikke har vært i tradisjonell bruk. Interessen for fiskeoljens helsebringende effekter tok fart da det ble kjent at eskimoer på Grønland sjelden får hjerte- og karsykdommer, selv om de har et kosthold med svært mye fett. Poenget er at fettet i eskimoenes kosthold kommer fra fisk og sjøpattedyr som sel og hval.

Effekter på hjerte- og karlidelser

  • Omega-3 fettsyrer er kanskje det naturmiddelet som har best dokumentert effekt og det da også akseptert innen den såkalte skolemedisinen, bl.a. for å senke fettinnholdet i blodet.
  • Mens høyt inntak av "vanlig" fett og kolesterol øker risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer, viser det seg at fiskefett faktisk beskytter mot dette. Effekten tilskrives fiskefettets innhold av Omega-3 fettsyrer. Flere studier har undersøkt effekten av Omega-3 fettsyrer ved ulike former for hjerte- og karlidelser. Omega-3 fettsyrer kan senke risikoen for dødsfall etter et hjerteinfarkt. Den viktigste årsaken til hjerteinfarkt og hjertekrampe (angina) er dannelsen av fettavleiringer i hjertets blodårer, som vi populært kaller åreforkalkning. Omega-3 fettsyrer kan redusere disse avleiringene. I tillegg kan omega-3 fettsyrer også beskytte mot rytmeforstyrrelser i hjertet.
  • Man trenger ikke å ta Omega-3 som tilskudd for å beskytte mot hjerte- og karsykdommer. Flere studier har vist at hvis du kan senke risikoen for plutselig hjertedød dersom du spiser minst ett fiskemåltid i uken.
  • Alle studiene på Omega-3 er utført på pasienter som allerede har hjerte- og karsykdommer og har vist at de får bedring. Det er med andre ord ikke vist at Omega-3 kan beskytte mot å få disse sykdommene i første omgang, selv om det er nærliggende å tro det.

Effekter ved leddgiktVed leddgikt kan tilskudd av Omega-3 fettsyrer lette en del av symptomene ved sykdommen. Omega-3 fettsyrer kan føre til at færre ledd blir stive og har også en effekt på morgenstive ledd. For å få effekt av Omega-3 fettsyrer på leddgikt, må du ta høye doser, dvs. ca. 3 g DHA og EPA daglig, over lang tid. Dette vil det være en god idé å diskutere med legen din.

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Michael Kumar
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen