Norsk pasientskadeerstatning (NPE) er en statlig etat underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. Etaten behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten, eller skade etter bivirkning av legemidler. Saksbehandlingen er gratis.
Nettside som skal gi pasientene bedre informasjon
NPE har lansert en digital tjeneste som skal være til hjelp for pasienter og helsepersonell som har spørsmål knyttet til pasientskadeerstatning.
Det tar rundt 2–5 minutter å gjennomføre sjekken.
Ved svare på noen spørsmål vil denne tjenesten gi deg en gjennomgang av de viktigste vilkårene som må være oppfylt for å kunne få erstatning. Slik kan du sjekke om du har grunnlag for å søke om pasientskadeerstatning.

Hvilke rettigheter har du hos fastlegen?
Bedre grunnlag for vurdering om man vil sende inn søknad
– Vi har utviklet denne tjenesten for at brukerne kan få en gjennomgang av de viktigste vilkårene som må være oppfylt for at man skal få erstatning, og dermed gi dem et bedre grunnlag for å vurdere om de vil sende inn en søknad, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i pressemelding fra NPE.
I Danmark og Sverige har pasientskadeordningene innført en slik sjekk, og erfaringene derfra er at tjenesten blir mye brukt.
– Vi håper at dette vil oppleves som en nyttig tjeneste for brukerne våre også, avslutter Jørstad.
Ikke alltid så lett for helsepersonell å vurdere
– Gjennom brukerundersøkelsene våre ser vi at helsepersonell er den viktigste kilden til informasjon om NPE. Det er ikke alltid så enkelt for helsepersonell å vite hva man skal fortelle pasienter om NPE og retten til å få erstatning, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i NPE til Dagens Medisin.
Kontakt NPE for mer informasjon
Har du spørsmål om du har rett til erstatning, kan du også kontakte NPE på telefon 22 99 45 00.