Ny tjeneste: Sjekk om du har rett på pasientskadeerstatning

Norsk Pasientskadeerstatning har utviklet en nettjeneste hvor du kan sjekke om du oppfyller vilkårene for å søke om pasientskadeerstatning.

KAN JEG SØKE OM ERSTATNING FOR SKADEN MIN: Du får veiledende svar på nettsiden til Norsk Pasientskadeerstaning. Foto: NTB Scanpix / Screeenshot Npe.no
KAN JEG SØKE OM ERSTATNING FOR SKADEN MIN: Du får veiledende svar på nettsiden til Norsk Pasientskadeerstaning. Foto: NTB Scanpix / Screeenshot Npe.no Vis mer

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen ikke er oppdatert de siste to årene. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet.

Publisert
Sist oppdatert

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) er en statlig etat underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. Etaten behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten, eller skade etter bivirkning av legemidler. Saksbehandlingen er gratis.

Nettside som skal gi pasientene bedre informasjon

NPE har lansert en digital tjeneste som skal være til hjelp for pasienter og helsepersonell som har spørsmål knyttet til pasientskadeerstatning.

Det tar rundt 2–5 minutter å gjennomføre sjekken.

Ved svare på noen spørsmål vil denne tjenesten gi deg en gjennomgang av de viktigste vilkårene som må være oppfylt for å kunne få erstatning. Slik kan du sjekke om du har grunnlag for å søke om pasientskadeerstatning.

Bedre grunnlag for vurdering om man vil sende inn søknad

– Vi har utviklet denne tjenesten for at brukerne kan få en gjennomgang av de viktigste vilkårene som må være oppfylt for at man skal få erstatning, og dermed gi dem et bedre grunnlag for å vurdere om de vil sende inn en søknad, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i pressemelding fra NPE.

I Danmark og Sverige har pasientskadeordningene innført en slik sjekk, og erfaringene derfra er at tjenesten blir mye brukt.

– Vi håper at dette vil oppleves som en nyttig tjeneste for brukerne våre også, avslutter Jørstad.

Ikke alltid så lett for helsepersonell å vurdere

– Gjennom brukerundersøkelsene våre ser vi at helsepersonell er den viktigste kilden til informasjon om NPE. Det er ikke alltid så enkelt for helsepersonell å vite hva man skal fortelle pasienter om NPE og retten til å få erstatning, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i NPE til Dagens Medisin.

Kontakt NPE for mer informasjon

Har du spørsmål om du har rett til erstatning, kan du også kontakte NPE på telefon 22 99 45 00.

Det er flere måter du kan kontakte NPE på

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer