Ny tjeneste: Sjekk om du har rett på pasientskadeerstatning

Norsk Pasientskadeerstatning har utviklet en nettjeneste hvor du kan sjekke om du oppfyller vilkårene for å søke om pasientskadeerstatning.

KAN JEG SØKE OM ERSTATNING FOR SKADEN MIN: Du får veiledende svar på nettsiden til Norsk Pasientskadeerstaning. Foto: NTB Scanpix / Screeenshot Npe.no
KAN JEG SØKE OM ERSTATNING FOR SKADEN MIN: Du får veiledende svar på nettsiden til Norsk Pasientskadeerstaning. Foto: NTB Scanpix / Screeenshot Npe.no Vis mer

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) er en statlig etat underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. Etaten behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten, eller skade etter bivirkning av legemidler. Saksbehandlingen er gratis.

Nettside som skal gi pasientene bedre informasjon

NPE har lansert en digital tjeneste som skal være til hjelp for pasienter og helsepersonell som har spørsmål knyttet til pasientskadeerstatning.

Det tar rundt 2–5 minutter å gjennomføre sjekken.

Ved svare på noen spørsmål vil denne tjenesten gi deg en gjennomgang av de viktigste vilkårene som må være oppfylt for å kunne få erstatning. Slik kan du sjekke om du har grunnlag for å søke om pasientskadeerstatning.

LES OGSÅ:
image: Hvilke rettigheter har du hos fastlegen?

Hvilke rettigheter har du hos fastlegen?

Bedre grunnlag for vurdering om man vil sende inn søknad

– Vi har utviklet denne tjenesten for at brukerne kan få en gjennomgang av de viktigste vilkårene som må være oppfylt for at man skal få erstatning, og dermed gi dem et bedre grunnlag for å vurdere om de vil sende inn en søknad, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i pressemelding fra NPE.

I Danmark og Sverige har pasientskadeordningene innført en slik sjekk, og erfaringene derfra er at tjenesten blir mye brukt.

– Vi håper at dette vil oppleves som en nyttig tjeneste for brukerne våre også, avslutter Jørstad.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Ikke alltid så lett for helsepersonell å vurdere

– Gjennom brukerundersøkelsene våre ser vi at helsepersonell er den viktigste kilden til informasjon om NPE. Det er ikke alltid så enkelt for helsepersonell å vite hva man skal fortelle pasienter om NPE og retten til å få erstatning, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i NPE til Dagens Medisin.

Kontakt NPE for mer informasjon

Har du spørsmål om du har rett til erstatning, kan du også kontakte NPE på telefon 22 99 45 00.

Det er flere måter du kan kontakte NPE på

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Martha Lamøy
Ledig nå
Michael Kumar
Ledig nå
Simen Brynildsen
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-