Matråd for deg som har tygge- og svelgevansker

Det finnes mat som er lettere å både tygge og svelge, slik at måltidene ikke blir fullt så slitsomme for deg. Lommelegens ernæringsfysiolog gir deg disse rådene:

Det finnes mat som er lettere å både tygge og svelge, slik at måltidene ikke blir fullt så slitsomme for deg. Lommelegens ernæringsfysiolog gir deg disse rådene:

Prøv dette:

  • Spis flere og mindre måltider
  • Mat og drikke bør være lunken
  • Spis mild og myk mat
  • Litt fløte før måltidene, eller litt rømme etter, -smører- slimhinnene, og kan virke lindrende og gi deg energi
  • Drikk gjerne med sugerør

Styr unna:

  • Tørr og grov mat
  • Syrlig mat (sitron, appelsin, tomat, grapefrukt, sylteagurker, eddik)
  • Sterkt krydret mat
  • Brus med kullsyre
  • Sigaretter
  • Alkohol

Mat som er lett å spise:

  • Frokost: bløtkokt egg, havregrynsgrøt, melk (ikke søtmelk hvis du er plaget av slim i munnen) og melkeprodukter som milkshake, myk og mild ost og yoghurt
  • Middag: Pasta, kylling (uten skinn), fisk, tunfisk, smørgrøt, rømmegrøt, kremete supper, pannekaker og cottage cheese.
    Tilbehør: potetmos, mosede grønnsaker, eggerøre
  • Dessert: fromasj, puddinger, iskrem
  • Mellommåltid: myke frukter (banan, melon, hermetiske pærer)
  • Ellers: næringsdrikker