Matråd for deg med dårlig matlyst

Uten mat og drikke-¦osv. Hvis du har dårlig matlyst og spiser lite kan du lett havne i en ond sirkel, der du stadig orker mindre - både av mat og av aktiviteter.

Lommelegen gir deg her noen råd som kan hjelpe deg med å få litt energi i kroppen, selv når appetitten svikter.

  1. spis det du har lyst på - litt mat er bedre enn ingen mat!
  2. varier maten!
  3. bruk gjerne smør/margarin på brød, toast, grøt, poteter, pasta, ris, sauser, puddinger
  4. tilsett gjerne fløte, rømme med mer til sauser og supper
  5. tygg godt og ta pauser i løpet av et måltid
  6. drikk 30-60 min. før eller etter maten istedenfor til maten
  7. bruk forskjellige ferske urter og krydder
  8. mellommåltider er viktig - du bør ha et lite lager av næringsrike snacks ( dvs osteterninger, iskrem, nøtter, hermetisk frukt, peanøttsmør med kjeks, melk og andre melkeprodukter)
  9. forsøk lett fysisk aktivitet mellom måltidene
  10. vin eller øl før måltider øker appetitten. Spør legen din om dette.

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Start videokonsultasjon
Leger på vakt
Sigrid Klepaker
Ledig nå
Michael Kumar
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen