VANLIG PLAGE: Opptil 20 prosent av befolkningen angir å ha leggkramper én eller flere ganger i løpet av et år. Magnesiummangel kan være årsaken.  Foto: Scanpix
VANLIG PLAGE: Opptil 20 prosent av befolkningen angir å ha leggkramper én eller flere ganger i løpet av et år. Magnesiummangel kan være årsaken. Foto: ScanpixVis mer

Mangler du magnesium?

Magnesiummangel kan føre til leggkramper, tretthet og diffus hodepine. Se maten du bør spise.

Magnesium (Mg) er et mineral som ikke dannes i kroppen, og må tilføres via mat og drikke.

I likhet med mineralstoffene kalsium, fosfor og svovel, er magnesium viktige komponenter i beinvevet og i andre støttevev. Mineralet er nødvendig for nervecellenes normale funksjon, ifølge Helsedirektoratet.

Siden magnesium må tilføres via mat og drikke, er det viktig med et variert kosthold.

Tegn på magnesiummangel kan være:

​Det er viktig å merke seg at dette er diffuse og vage symptomer som kan ha andre årsaker, ifølge Norsk Helseinformatikk.

Leggkramper er en vanlig svangerskapsplage, men opptil 20 prosent av befolkningen angir å ha leggkramper én eller flere ganger i løpet av et år. Tilstanden er hyppigst hos kvinner, ifølge RELIS, som driver med produsentuavhengig legemiddelinformasjon.

Slik får du i deg nok magnesium

Magnesium finnes særlig i fullkornsprodukter, grønne grønnsaker og belgfrukter, men også i fisk, kjøtt, frukt, melk, sjokolade, nøtter og kaffe.

– Et normalt variert kosthold som følger anbefalingene fra det offentlige vil med svært høy sannsynlighet dekke behovet for magnesium. Det viktigste stikkordet er variasjon: ikke utelukk noen matvaregrupper. Slik vil man dekke behovet for de fleste næringsstoffer faktisk, sier Jacob Juel Christensen, som er klinisk ernæringsfysiolog og svarlege i Lommelegen.

OFTE TRØTT OG SLITEN? Magnesiummangel kan føre til tretthet.  Foto: Scanpix
OFTE TRØTT OG SLITEN? Magnesiummangel kan føre til tretthet. Foto: Scanpix Vis mer

Foreløpig anbefalt magnesiuminntak for en voksen mann og kvinne ligger på omkring henholdsvis 350 og 280 mg/d.

– De fleste nordmenn får i seg antakelig langt mer enn behovet tilsier. De fleste kan antakelig spise mindre enn dette og klare seg helt fint, og vi har god grunn til å anta at gjennomsnittlig inntak i den norske befolkningen ligger på over 400 mg/d, forteller Christensen.

Årsaker til magnesiummangel

Hvis man er normalt frisk og oppegående, og spiser vanlig variert, er det sjeldent at man opplever magnesiummangel fra tid til annen, ifølge den kliniske ernæringsfysiologen.

– Dersom man ikke har spist mat på mange dager og uker (fastet), eller spist mye mindre enn normalt (ved sykdom eller ekstrem slanking) kan det bli et problem med magnesium, forklarer Christensen.

Enkelte medikamenter og sykdommer kan også føre til at kroppen taper magnesium raskt. Da akkompagneres magnesiummangel av en rekke andre mangler, så magnesium blir ett av mange problemer.

– Men friske mennesker vil ikke oppleve dette. Magnesium-tilskudd for friske personer kan derfor ikke rettferdiggjøres. Det er alltid best å få i seg næringsstoffene gjennom maten enn gjennom piller, sier han.

LEGGKRAMPER: Et variert kosthold skal være nok til å dekke magnesiummangel.  Foto: Scanpix
LEGGKRAMPER: Et variert kosthold skal være nok til å dekke magnesiummangel. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: 10 vanlige bivirkninger av medisin

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Sykdommer som er relatert til magnesiummangel

Kilde: Alf Kristoffer Ødegaard, turnuslege og svarlege i Lommelegen

Slik måles magnesium

Magnesium-verdier kan måles i en blodprøve hos legen.

Dette er likevel en vanskelig måling fordi mengden magnesium i blodet ikke nødvendigvis gjenspeiler mengden vi har i kroppen, ifølge Christensen.

– Hvis du har en sykdom som krever et tilskudd av magnesium, bør kosttilskuddet ikke overstige 250-350 mg/d, råder Christensen.

LES OGSÅ: Er du en hypokonder?

Bivirkninger av magnesium

Enkelte som bruker magnesiumtilskudd mot leggkramper kan oppleve bivirkninger som magesmerter.

Ifølge RELIS er det fordi magnesiumsalter har osmotisk avførende effekt og gastrointestinale bivirkninger som magesmerter, kvalme, flatulens og diaré er vanlige og øker med økende dose.

Ofte er det ikke mulig å finne en bakenforliggende årsak til leggkramper, men en behandling med 10-12 mmol magnesium per dag (fordeles på tre doser) i 2-3 måneder kan prøves.

Foreløpig er ikke dokumentasjonen for effekt av magnesium på leggkramper overbevisende og det finnes derfor heller ingen laveste effektive dose, ifølge RELIS.

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Michael Kumar
Ledig nå
Simen Brynildsen
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-