Kontinentale turtrender

Turene er blitt kortere, sekkene mindre og overnattinger innendørs blir stadig mer fristende. - Nordmenn går på tur som aldri før, men asketens tid er forbi, sier sosiolog Terje Isachsen.

Tekst: Øyunn Syrstad Høydal, Pressekontoret.

- Vi blander rotnorsk turkultur med nye og mer kontinentale levevaner. Vi vil ha det beste fra to verdener; både frisk luft og fysisk aktivitet, men også komforten og levestandarden som omgir oss i hverdagen. Nytelsen og det gode livet blir stadig viktigere, sier Terje Isachsen i Bengal Consulting.

Rekordmange turgåere
Utsagnet underbygges av tall fra Den Norske Turistforening (DNT). Aldri har vi hatt så mange organiserte turgåere her i landet. Men til tross for økende turentusiasme, ser organisasjonen at stadig flere nordmenn ønsker kortere turer og mindre strabasiøse dagsmarsjer.

- Vi opplever økende interesse for turruter med forholdsvis korte dagsmarsjer. Mange vil gjerne slippe å gå fra hytte til hytte, men ha en fast base å gå ut i fra, forteller Anne Jørgensen i DNT.

Ønsket om kortere dagsmarsjer gjenspeiler seg også i salget av turutstyr.

- Vi selger flere små sekker enn tidligere men færre av de aller største, forteller Christian Grorud, markedssjef i Intersport. Kjeden satser tungt på friluftsliv, og har nylig inngått en samarbeidsavtale med internasjonale Berghaus, som er ledende innenfor utvikling av dagstursekker.

Mindre slit
Tallene fra DNT viser også at langturene på åtte til ti dager er mindre populære, og at weekendturene øker i popularitet. De siste årene har organisasjonen også opplevd en jevn økning i antallet overnattinger på DNT-hytter.

Samtidig selges det stadig flere par fjellstøvler, og interessen for vandrestaver har nærmest eksplodert det siste året.

- Vi merker at nordmenn fortsatt er et folk med sterke turtradisjoner. Samtidig er kundene opptatt av komfort. Fjellstøvlene skal være vanntette og soveposene skal veie minst mulig, forteller Christian Grorud.

Kilde: Pressekontoret, Oslo