Erkjennelsen

Før erkjennelsen av at du virkelig har et spiseproblem, kan det være mange unnamanøvrer - både i forhold til deg selv og i forhold til dem som bekymrer seg: Benekting og sint avvisning, bagatellisering eller resignasjon.

Å erkjenne problemet er vanligvis enklest for dere som overspiser. Å stappe seg og å provosere frem sitt eget oppkast, er svært tydelige bevis på at noe er galt. Man kan bløffe andre i mange år, men det er lite sannsynlig å bløffe seg selv om man daglig står med hodet ned i do.

Erkjennelsen kan være vanskeligere hos deg med anoreksi, som faktisk kan sitte med en opplevelse av å få til noe. Og det blir ekstra problematisk når en syk atferd blir positivt kommentert av omgivelsene, av de andre slankerne som ikke får det til på samme ville vis.

Om du mottar bekymrete kommentarer fra foreldre, venner eller partner, kanskje du skal forsøke å tenke igjennom hva de ser og forstår, som gjør at de bekymrer seg. Hvordan kan du hjelpe dem til å bli mindre bekymrete? For eksempel: Ved å si ja til å bli med til legesjekk? Eller vil du at de skal være bekymrete? Hvorfor trenger du i så fall det? Kanskje det er andre måter å si ifra på?

La oss ta hvorfor på alvorÅ arbeide seg ut av spiseforstyrrelsen handler ikke bare om hvordan, men hvorfor. Bak erkjennelsen om forandringens nødvendighet ligger opplevelsene. Våg å ta frem disse opplevelsene. Hvor bra har du det egentlig?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ta i bruk boken med rene ark, og forsøk noen av eller helst alle de følgende øvelsene. Bruk god tid - gjør det over flere dager - og vend tilbake til det du har skrevet.

Som en snylterSe på tegningene med sirkler med livsområder. Spiseforstyrrelsen spiser seg innpå livets arenaer.

Øvelser: -Ta et blankt ark, del det på midten ovenfra og ned. Til venstre skriver du argumenter for hvorfor du bør fortsette å holde på spiseforstyrrelsen din - skriv Nei til forandring. Til høyre skriver du Ja til forandring og noterer argumenter for hvorfor du bør bli frisk.

-En variant av det samme er å skrive to brev: Det ene til -min venn spiseforstyrrelsen- og det andre til -min fiende spiseforstyrrelsen-.

-Tenk deg livet ditt om tre år fra nå:

-Skriv ned hvordan du tror det vil være med spiseforstyrrelsen.

-Skriv ned hvordan du tror det vil være uten spiseforstyrrelsen.

Merker du skadevirkninger på kroppen? Les om kroppslige symptomer og skader. Det inneholder noen medisinske begreper, men det meste vil være fattbart.

Gå videre til Handling.