Er vegetarmat sunn?

Det er mange myter og misforståelser om vegetarianere. De fleste vet at vegetarianere ikke spiser kjøtt og fisk, men hva spiser de da? Er det sunt å være vegetarianer? Er alle vegetarianere slanke og friske?

Alle som ønsker å leve sunt bør spise variert, og sørge for å få i seg stoffer fra alle næringsgrupper. Noen velger å leve uten kjøtt eller produkter fra dyr, og det er fullt mulig å ha en balansert diett likevel. Vegetarianere må selvfølgelig også tenke gjennom hva de putter i gryta, og enkelte næringsstoffer har vegetarianere mindre tilgang på. Dette kan kompenseres ved å innta tilsvarende stoffer i mat som ikke inneholder kjøtt.

Unge kvinner
Statistisk sett er unge kvinner i flertall blant vegetarianere. Imidlertid har vegetarismen blitt mer og mer populær i mange aldersgrupper og samfunnslag, og i den vestlige verden er det sjelden noe problem å sette sammen en balansert diett fra butikkenes bugnende hyller. Mange er vegetarianere på grunn av religiøse, moralske eller etiske grunner, noen spiser vegetarisk for å lettere holde vekten nede, andre har medisinske grunner for sine spisevaner. Noen spiser verken kjøtt eller fisk, andre tillater fisk på menyen, men ikke kjøtt.

Forskjellige typer vegetarianere
Man deler gjerne vegetarer i følgende grupper;

  • lakto-ovo-vegetarer spiser både egg og melkeprodukter og er den vanligste typen vegetarer.
  • lakto-vegetarer spiser melkeprodukter men ikke egg.
  • veganer spiser verken egg, melkeprodukter eller andre produkter fra dyr.
  • -fruitarians- (engelsk) unngår behandlet frukt og grønnsaker og spiser kun råkost.
  • makrobiotikere følger en åndelig og spirituell veiledning, og menyen gjennomgår 10 stadier hvor dyreprodukter gradvis elimineres.

Men er det sunt?
Det er ingen tvil om at maten vegetarianere spiser er sunn. Frukt, grønnsaker, korn, ris, pasta, nøtter og soya er sunn mat som alle bør inkludere i kostholdet sitt. Men er det sunt å ikke spise kjøtt og fisk? Proteiner er viktige også for vegetarianere og de må erstatte proteinene fra kjøtt og fisk med proteinrik mat som melkeprodukter, kornblandinger og nøtter. Soya er en rik proteinkilde og enkelte studier har vist at daglig soyainntak reduserer risiko for enkelte krefttyper og hjertesykdom. Jern som man ellers får fra rødt kjøtt bør erstattes med brød og kornprodukter, og kalsium kan tilføres via feks soyamelk. Veganer må ofte ta tilskudd av B12-vitamin, men for øvrig er det sjelden at vegetarianere utvikler mangeltilstander. Konsulter legen din før du lar små barn leve på en streng vegetarisk diett, enkelte ganger er det nødvendig med tilskudd av vitaminer og mineraler for å sikre normal utvikling.

Kan jeg bli vegetarianer?
Selvfølgelig kan du det. Det finnes utallige vegetariske kokebøker som hjelper deg i gang med smakfulle vegetariske retter og tips for et balansert kosthold. Spør i bokhandelen eller på biblioteket. Studier har vist at vegetarianere muligens har lengre levetid enn personer som spiser -vanlig mat-, og en vegetarisk diett er positiv for ditt blodtrykk, kolesterolverdier og overvekt. Som alltid er det mengden som er avgjørende, også vegetarianere kan legge på seg hvis de spiser for mye fet mat.

Kanskje vil du prøve å leve vegetarisk i noen uker og se om det er noe for deg. Uansett vil du sette pris på å øke mengden frukt, grønnsaker, korn og pasta til fordel for rødt kjøtt.