I mange år har Lommelegen tilbudt svar fra kompetente leger og annet helsepersonell over internett. De første årene mottok vi mange titalls spørsmål hver eneste dag - og kunne bare svar på noen få av disse. Imidlertid var tjenesten gratis - og svarpersonene våre gjorde en stor jobb med å plukke ut og besvare interessante spørsmål som ble publisert for helsesurfere over hele Norge.
For to år siden valgte vi å begynne med betaling for disse tjenestene. Det var et spennende prosjekt, fordi vi vet at det er vanskelig å få kunder til betalingstjenester. Imidlertid hadde vi tro på produktet vi tilbød, og med garantert svar innen tre virkedager lanserte vi vår nye tjeneste.
Den første måneden var SVÆRT stille. Men så begynte spørsmålene å trille inn, stadig økende fra måned til måned. To år senere har vi svart på flere tusen spørsmål, og vi opplever en større andel omfattende spørsmål enn før, kundene våre ser at vi yter god service og holder høy kvalitet på det vi leverer. Gjennom et spesielt tilbakemeldingssystem har vi fått over tusen tilbakemeldinger, som vi leser nøye gjennom og vurderer for å gjøre tjenesten enda bedre fra dag til dag.
Hvem er vi?Svarpanelet består i dag av snart 30 dyktige fagpersoner innen hver sine felt av medisinen, med god erfaring på å formulere seg på internett og på å kommunisere digitalt. Vi øker antallet jevnt og trutt, stadig kommer det til flere spesialister og fagområder. Etter hvert vil vi kunne tilby et komplett digitalt sykehus på internett - unikt i Norge, unikt på internett.
Men går det virkelig an?-¦ å tilby helsetjenester over internett? Det er selvsagt mye vi ikke kan gjøre over internett. Vi kan ikke se personen, ikke ta på personen eller undersøke ham/henne. Vi kan ikke ta prøver eller bilder, og vi må stole på det dere forteller oss i spørsmålene. Men mange helsetjenester er fundert på god informasjon - og vi kan ta oss tid til å finne et godt og veldokumentert svar på det dere lurer på - og kanskje noen ganger gi mer kvalitet enn hva som er mulig i løpet av en kort konsultasjon på et legekontor på visse områder. Merkelig nok er hudlegen vår en av de som får mest spørsmål for tiden, selv om ikke har muligheten til å se en eneste vorte eller føflekk over internett. Les for eksempel gjennom noen av svarene om behandling av hudplager og jeg tror du vil se at dette er god medisinsk informasjon. Det samme gjelder for alle våre spesialister og fagpersoner.
Våre tjenester kan ikke sammenliknes helt med en legekonsultasjon. Vi gir informasjon, men vi kan ikke tilby en medisinsk konsultasjon. Derfor vil vi ofte henvise videre til den faste legen hvis vi føler at dette er en problemstilling som krever en grundigere vurdering.
Er det en sikker tjeneste?Det er ikke mulig å spore opp personen som har stilt et spørsmål, med mindre han selv skriver navnet sitt i spørsmålet og vi glemmer å fjerne det. Betalingsløsningen og svartjenesten er helt atskilt fra hverandre. I tillegg har vi lagt inn en mulighet til å la svaret -skjules-, det vil si at det ikke engang legges ut offentlig på våre svarsider. Dette kan brukes i de tilfeller man er redd for å bli gjenkjent ut fra opplysningene i spørsmålet. Dette koster en del mer, men vi ser at mange bruker dette selv om det skulle være unødvendig i de fleste tilfeller. Det er viktig for oss å få publisert svarene vi gir slik at andre kan ha glede og nytte av liknende problemstillinger. I de fleste tilfellene kan du som kunde anonymisere opplysninger i henvendelsen din - slik at du ikke behøver å gjøre svaret "skjult".
For tiden koster et svar fra oss 195 kroner. Det er litt mer enn en dagkonsultasjon hos en allmennlege, men mindre en hjemmekonsultasjon på kveldstid. Hos Lommelegen kan du stille spørsmål om hva som helst, når som helst - uten å bestille tid, ta fri fra jobben, sitte på venteværelset eller på legevakten. Ofte kommer svaret før det er gått 3 dager, i noen tilfeller allerede samme dag.
Dessuten kan du få svar fra spesialister innen mange fagfelt - uten å måtte vente i uker og måneder for først å få henvisning fra lege og så time hos spesialisten. Dette synes vi er verdt å betale for - derfor koster det penger å bruke Lommelegens svartjeneste. På tilbakemeldingene ser vi at de aller aller fleste er fornøyd. De som ikke er fornøyd har ofte innspill vi kan bruke videre i arbeidet med å lage et godt helsetilbud på internett.
Gå inn på sidene våre og se om vi har en fagperson som kan noe om din problemstilling. Er du i tvil kan du stille spørsmålet til allmennlegene. Vi fordeler spørsmålene til den som er mest kompetent til å svare.
Takk for tilliten til alle dere tusenvis av mennesker som har stilt oss spørsmål så langt.
Vi ser fram til å få deg som kunde på vårt virtuelle sykehus!