Brus: Farlig for helsa?

Brus med sukker, lett-brus, brus med guarana og ginseng og med ekstra koffein. Hvor sunt er dette? Vi tar for oss brusen.

Vi nordmenn drikker brus som aldri før. Forbruket av mineralvann er doblet de siste 20 årene, og nordmenn ligger på verdenstoppen i brusdrikking. Brus er blitt den vanligste drikken i den videregående skolen. Hvordan påvirker dette egentlig helsa vår?

Lett-brus vs. sukret brusEn halvliter brus inneholder sukker tilsvarende 25 sukkerbiter! 1 liter brus gir deg rundt 500 kcalorier. 500 kcal tilsvarer omtrent: en quarter pounder osteburger, 4-5 brødskiver med syltetøy, 7 epler eller 6 knekkebrød med kalkunpålegg-¦ Drikker du så mye som 3 liter brus gir det deg 1500 kcal, over halvparten av dagsbehovet til en gjennomsnittsmann!

Lettbrus er kunstig søtet, og inneholder derfor knapt noen kalorier. Det har vært spekulert i om kunstige søtningsstoffer er kreftfremkallende hos mennesker. Dette er ikke påvist. Myndighetene har allikevel satt en anbefalt grense for kunstige søtningsmidler, men det skal nok mye til for å komme over disse grensene.

De stoffene som vanligvis finnes i brus er: Aspartam, Acesulfam K, Sakkarin og Cyklamat.

Det ryktes også at lightprodukter skal kunne gi opphav til MS og hjernesvulster.
Årsakene til MS er enda ikke sikkert klarlagt, men lightprodukter er ikke blant de mistenkte. Så vidt vi har klart å finne ut har det heller ikke vært påvist noen sammenheng mellom lightprodukter og hjernesvulst hos mennesker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sukkerinntaket i Norge er høyt, og det advares mot den stadig økende tendens til overvekt og inaktivitet både blant barn og voksne. Lettbrus er derfor å foretrekke fremfor sukret brus når det gjelder sukkerinntak. Men sukkeret er ikke alene om å skade tennene, se nedenfor.

Alle typer brus skader tenneneLettbrus er like skadelig for tennene som sukret brus! Det er den sure pH-verdien i brus, ikke bare sukkeret, som gjør den farlig for tennene.

For en tid tilbake konkluderte en norsk undersøkelse med at brusdrikking er i ferd med å bli den største faren for tannhelsen til norsk ungdom. Det har utviklet seg et nytt -drikkemønster- der ungdom stadig går og nipper til brusflasken, der man tidligere drakk i forbindelse med måltider. Dette gjør at tennene stadig bades i syre, og det går på emaljen løs. Brusflasker med skrukork er derfor blitt en trussel mot tannhelsen.

pH under 4.5 fører til at emaljen går i oppløsning. Alle de brusmerkene som ble testet i den norske undersøkelsen hadde pH-verdier under 3,5!

Juice ødelegger også tennenePå samme måten som brus og lett-brus, inneholder juice mye syre, enten den er med sukker eller ikke. Tannemaljen tåler som sagt ikke stadige syreangrep, og stadig smådrikking er verst. Det beste er derfor å drikke opp alt på en gang, i steden for å ta mange småslurker over lang tid.

Tannekspertene anbefaler at leskedrikker og juice drikkes kun i forbindelse med måltider, og at forbruket totalt reduseres.

Brus er den vanligste drikken!Tidligere i år har Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) fått kartlagt skolemåltidet i den videregående skolen. Når det gjelder drikke er brus med sukker den vanligste drikken i skolen!
I skolene som ble undersøkt hadde over 90% av kantinene tilbud om melk, kaffe/te og juice, og i overkant av 80% hadde tilbud om brus med sukker. Kun 45% hadde tilbud om vann fra mugger.

Leder i SEF, Knut-Inge Klepp, savner den gode gammeldagse drikkefontenen. - Elevene får aldri pusterom fra brusgigantene. Automatene står overalt. Brus bidrar vesentlig til et høyt sukkerforbruk. Tilbudet av sunnere alternativer må bli bedre og mer fristende, sier han.

Du kan lese mer om denne undersøkelsen på SEF sine internettsider:
-For mye sukker i den videregående skolen

VæskebalansenVæskebalansen er forholdet mellom væske som går ut av kroppen og væske som går inn. Vi trenger væske for at kroppen skal opprettholde alle sine livsviktige funksjoner.

Kroppen mister væske gjennom urin, svette og damp når vi puster ut. På en vanlig dag taper vi mellom to og tre liter væske hver dag. Dette må erstattes; noe væske får vi gjennom kosten, resten gjennom det du drikker.

Vanndrivende brus: Cola, pepsi, TAB og andre koffeinholdige brustyper er vanndrivende, også lett-variantene. Koffein har vanndrivende effekt og cola-drikker (på samme måte som blant annet kaffe og te) har derfor svakt vanndrivende effekt. Drikker du mye vanndrivende væsker, bør du passe på å drikke ekstra vann for ikke å bli uttørret.

Energi-drikker/leskedrikker med ekstra mye koffein:
Det finnes nå på markedet en rekke leskedrikker som i tillegg til å slukke tørsten skal gi deg ekstra energi, i hvert fall i følge reklamen.

Leskedrikken Battery er en sukret, kullsyreholdig drikk på linje med andre brustyper. Forskjellen er at den i tillegg er tilsatt koffein (maks. 150 mg/liter) og guarana-ekstrakt.

Guarana-ekstraktet stammer fra en plante som også inneholder koffein.

Ifølge reklamen skal denne typen leskedrikker gi deg ekstra energi, både på grunn av sukkeret i drikken, og via den stimulerende effekten koffeinet har på sentralnervesystemet. Sammenlikner du med andre drikker, ser du at koffeininnholdet tilsvarer det man finner i te, (se tabellen under).

Kaffe
ca 700 mg/liter, 100 mg / kopp (30 -180 mg)

Te
ca 140 mg/liter, 20 mg/kopp (10-50 mg)

Cola
ca 130 mg/liter

Battery/ Magic o.l.
ca 150 mg/liter

Det finnes en rekke andre drikker av liknende type som Battery. Eksempler er Magic, som også er tilsatt ginseng, og Red dog. I utlandet kan man dessuten få kjøpt Red Bull, og andre drikker der koffeininnholdet overstiger 150 mg/liter, som er den øvre grensen i Norge.

Alle -energidrikkene- nevnt ovenfor inneholder mye sukker.

Tips om drikke:Å drikke vann er en vanesak. Du bør drikke før du blir tørst. Bytt gjerne ut et par av kaffekoppene med vann. Er vannet lett tilgjengelig for deg, har du mye lettere for å huske på å drikke det. Gjør det til en vane å ha vann stående framme hjemme eller på arbeidsplassen. Frisk gjerne vannet opp med sitronskiver.