Bør jeg ta vitaminer eller mineraler?

Kroppen din er til en hver tid avhengig av å bli tilført både vitaminer og mineraler. Hvor gammel du er, hva du spiser, hvor mye du trener og dine livsstilsvaner, gode eller dårlige, vil være avgjørende for hvor mye du trenger av de enkelte vitaminene og mineralene.

Et sunt og variert kosthold vil som oftest dekke behovet ditt for disse stoffene. I enkelte tilfeller vil likevel behovet være så stort at du bør ta et kosttilskudd. Under kan du lese om spesielle aldersgrupper og noen tilstander der vitamin- og mineralbehovet ditt kan være økt.

SpedbarnSpedbarn vokser mye, og det er derfor spesielt viktig at de får nok vitaminer. Når barnet ditt ammes, vil morsmelken normalt dekke vitaminbehovet. Dette gjelder vel og merke ikke vitamin D. Spedbarn i Norge får heller ikke så mye sollys slik at de kan danne sitt eget vitamin D. Vitamin D er blant annet viktig for at tenner og skjelett skal utvikle seg normalt. Spedbarnet ditt bør derfor få et D-vitamintilskudd fra 4-6 ukers alder, helst i form av tran. I tillegg til vitamin D, inneholder tran vitamin A og flere fettsyrer som er viktige for barnet ditt. Den anbefalte mengden tran er 5 ml (en teskje) daglig. Dersom det er vanskelig å få barnet til å drikke tran, kan du gi et vitaminpreparat. Det er viktig å følge doseringen nøye for å unngå overdosering. Du bør for eksempel gi enten tran eller et vitaminprodukt, ikke begge deler samtidig. Les på emballasjen og be om råd på apoteket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Små barnKroppen er særlig avhengig av vitamintilskudd når den vokser og er i utvikling. Det er derfor viktig at små barn får i seg nok av alle vitaminer.

Sørger du for at barnet ditt har et sunt og variert kosthold, vil vitaminbehovet normalt dekkes. Kresne matvaner er vel spesielt vanlig hos små barn. Dersom du tror at barnet ditt ikke får nok vitaminer, kan du gi de et daglig multivitamintilskudd. På apoteket får du kjøpt egne "barnevitaminer".

Kvinner i overgangsalderen og personer over 60 årBeinskjørhet er vanlig blant eldre kvinner. For å forebygge dette bør kvinner i overgangsalderen og eldre kvinner ta kalsiumtilskudd, med mindre de har et særlig kalsiumrikt kosthold. Eldre oppholder seg ofte lite utendørs. Dette gjør at kroppen ikke danner nok vitamin D. Kroppens evne til å ta opp vitamin D avtar også med alderen. Dersom en ikke tar tran eller spiser lite fet fisk, bør man ta et vitamin D-tilskudd. Det finnes kalsiumtabletter som er tilsatt vitamin D.

GravideNår du er gravid, må du huske på at det voksende barnet har et stort behov for vitaminer og mineraler. Fosteret trenger disse næringsstoffene for å utvikle seg og vokse normalt. Det er også en påkjenning å være gravid, og ditt eget behov for vitaminer og mineraler kan også være økt. Det er derfor særlig viktig å passe på at du spiser sunt og variert når du er gravid.

Mangel på B-vitaminet folsyre kan føre til misdannelser som ryggmargsbrokk og feil i utviklingen av hjernen til barnet ditt. Dersom du er gravid eller planlegger å bli det, bør du ta et daglig tilskudd på 0,4 milligram folsyre. Du bør ta folsyretilskudd de tre første månedene av svangerskapet.

Når du er gravid øker også jernbehovet ditt. Fosteret trenger blant annet jern for å lage sine egne røde blodceller og bygger også opp sitt eget jerndepot. Dette går på bekostning av ditt eget jerndepot. Du bør ikke starte å ta jerntilskudd på egen hånd. Jernnivået ditt må måles tidlig i svangerskapet og ut fra denne målingen blir det bestemt om du trenger å ta jerntilskudd.

Når du er gravid må du også passe på at du ikke får for mye vitaminer og mineraler. Svært høyt inntak av vitamin A er for eksempel blitt knyttet til fosterskader. Unngå derfor A-vitamintilskudd samtidig som du tar tran.