Blir du feit av sukker?

Nyere forskning antyder at svært lite av karbohydratene (sukker og stivelse) du spiser blir omdannet og lagret som fett. Jippi og hurra, tenker du kanskje, og tror at sukker ikke kan omdannes til fett. Lei for å måtte si det, men så lett er det nok ikke.

Fettet sparesNår du spiser karbohydrat, for eksempel sukker, øker kroppen din forbrenningen av karbohydrat. Det gjør at fett blir mindre etterspurt som energikilde, og det skyves bakover i køen. Dermed -spares- fettlagrene i kroppen.

For mye av det gode..Hvis du spiser mer enn det kroppen din trenger, vil du gå opp i vekt. Da spiller det ingen rolle om energien kommer fra karbohydrater, fett eller protein. Så lenge ikke kroppen din har bruk for all maten du får i deg, vil den rett og slett lagre overskuddet.

Spis fiber!Du gjør lurt i å spise mat som i inneholder fiber i tillegg til karbohydrater. Dette vil i hovedsak si kornprodukter, poteter, frukt og grønnsaker. De gir lite energi i forhold til det sukkerrike mat- og drikkevarer gjør. Dessuten gir de deg mange viktige vitaminer, mineraler , sporelementer, for ikke å glemme kostfiber. Fiberholdig mat kan også hjelpe deg med å kontrollere matinntaket ditt, fordi det er mer mettende enn sukker. Sukker bidrar bare med energi eller «tomme kalorier».