5 om dagen - i praksis

Vi blir stadig fortalt om disse fem som skal puttes inn i matprogrammet vårt - hver dag. Men hva mener de egentlig - fem hva? Mandarinbåter? Salathoder? Små eller store epler? - og hvordan greier en å gjennomføre det i praksis? Lommelegen forteller deg hva spesialistene egentlig mener, og gir deg enkle, sunne hverdagstips på toppen.

Definisjonen av en porsjon frukt eller grønnsak er:

  • 1 middels stor frukt eller 
  • 1 glass (1,5 dl) frukt- eller grønnsaksjuice eller 
  • 150 g kokte eller rå grønnsaker (2 gulrøtter) eller 
  • en porsjonsbolle med salat eller
  • 1-2 dl bær

De fem daglige bør aller helst være fordelt på to frukt og tre grønnsaker. Minst fem - sier proffene igjen, men her får en bare gjøre så godt en kan. Et eple om dagen er langt bedre enn ingen!

Slik kan du sikre deg 5 porsjoner om dagen:
Frokost: et glass appelsinjuice
Lunsj: et eple eller en gulrot
Middag alternativ 1: to middelstore poteter og 150 g grønnsaker
Middag alternativ 2: en porsjonsbolle med salat
Aftens: en pære eller en banan

Her er det bare å bruke fantasien. Ta en titt innom nærmeste grønnsakshandler og hent inspirasjon. Hvis du har noen innvandrerbutikker i nærheten er det vel verdt et besøk. Her kan du ganske sikkert finne noen eksotiske frukter eller grønnsaker å eksperimentere med. Det finnes også mange morsomme kokebøker med mat for vegetarianere - frukt og grønt er mye mer enn en grønnsaksblanding i Rema sin frysedisk. Husk likevel at alt trenger ikke være friske råvarer. Bruk gjerne hermetiske, frosne eller tørkede varianter. Lykke til og god appetitt!