Ernæring og graviditetsønske

Spørsmål

Hei!

Jeg har prøvd å bli gravid i 22 mnd, uten å lykkes. I forbindelse med problemet mitt har jeg vært hos to naturmedisinere uavhengig av hverandre. Begge sier jeg har langsom metabolisme, har altfor lite mangan, mengden av kalsium er for høyt i forhold til kalium (noe som tyder på dårlig skjoldbruskkjertel). Går ut i fra at dette vil si at jeg har dårlig stoffskifte. Det jeg lurer på er om dette har direkte innvirkning på at jeg ikke blir gravid ( det er ikke funnet noe galt med meg ved blodprøve og ultralyd under utredning). Jeg fikk en lang liste med kosttilskudd jeg skulle ta, men det er så forferdelig dyrt. Så mitt spørsmål til deg er: Hva gjør jeg med dette??? Er 1.58 cm høy og veier 47 kg.. Matvanene er nok ikke helt på topp (det blir gjerne ett til to store måltider om dagen- og brus og godteri). Kan dette virkelig være årsaken til at jeg ikke blir gravid??? Hva gjør jeg for å rette dette opp og få i meg alt jeg trenger? Leste på nettet at astma kan være resultat av langsom metabolisme, men jeg har hatt det siden 2 års alder. Har vært så mye hos lege med disse "bli gravid problemene mine" at jeg orker ikke begynne med dette (er redd hypokonderstempelet). Blir takknemlig for råd!!!

Lise

Relevante sykdommer/medisiner: Astma (Ventoline og Seretide)

Kvinne, 26 år

Svar

Hei !

Disse undersøkelsene du har fått gjort av dine mineralnivåer i kroppen, er gjort av naturmedisinere. Det er vel mulig at det er hårmineralanalyser du har fått utført, da dette er en vanlig måte å undersøke dette på i en slik sammenheng.

Da det er naturmedisinere som har foretatt prøvene, så er det også disse som har stått for vurderingene av prøvesvarene, og ut fra dette også rådene du har fått om div. mineraltilskudd osv.

Nå er det slik at naturmedisinere på en del områder, både tolker helseproblemer og har forslag til løsninger, som er en del anderledes enn hvordan tradisjonell skolemedisin ville ha tolket løst problemet.

Jeg har ikke noe grunnlag eller behov for å si at den ene måten er "riktigere" enn den andre, men selv undersøker og behandler jeg pasienter innenfor skolemedisinsk tankegang, selv om jeg gjerne tar med naturmedisinske prinsipper og tankegang i mine råd til pasienter, når jeg selv kan finne det hensiktsmessig, samt at jeg klarer å forstå hvordan naturmedisineren har tenkt, det er for meg en forutsetning.

På en måte snakker skolemedisinere og naturmedisinere på en del områder "forskjellig språk", og det betyr at de fleste skolemedisinere ikke har grunnlag eller forståelse for naturmedisineres behandlingsforslag i en del tilfeller.
Vi snakker ikke om at den har rett og den har feil, men det handler om at der finnes "flere veier til Rom".

Og det er dette som er tilfelle her for ditt vedkommende.
Jeg sier overhodet ikke at det du har blitt fortalt av din naturmedisiner er feil, men at denne måten å vurdere pasienter og deres problemer på, er utenfor mitt og de fleste skolemedisineres virke- og kompetanseområde.

Om "langsom metabolisme":
Det er noe som heter langsom metabolisme innen skolemedisin og farmakologi også, men det handler om hvordan man forbrenner og omsetter legemidler i kroppen. Da betyr "langsom metabolisme" noe annet enn det naturmedisineren snakker om for ditt vedkommende, at en eller annen ubalanse i mineraler, gir "langsom metabolisme". Det behøver ikke å være feil det du har blitt forklart av din naturmedisiner, men denne måten å vurdere og løse helseproblemer på, er ikke slik skolemedisinere tenker (eller forstår).

Mao. må du velge selv om du ønsker å følge rådene naturmedisineren har gitt deg, om de kost- og mineraltilskuddene du har blitt anbefalt, jeg kan hverken anbefale eller fraråde deg dette, kort fortalt fordi det er ikke slik jeg ville ha angrepet ditt problem.

Uavhengig av om du ønsker å ta kosttilskuddene som du har blitt anbefalt, kan du også velge å følge mine følgende råd under.
Det er lov å ta med seg "det beste av begge verdener".

Det jeg legger merke til, og vil gripe fatt i, er at du er undervektig, med en BMI (Kroppsmasseindeks) på bare 18,8. Da har du for lite fett og sannsynligvis muskler på kroppen, og for lite fett på kroppen vil påvirke hormonbalansen, især hos kvinner.
Mange med så lav kroppsvekt vil ha uregelmessig mens, evt miste den, som følge av undervekten.
Du burde veid 5-10 kg mer i forhold til høyden din, for å ha en normal og ønskelig BMI, ut fra helsemessige hensyn.

Det viktigste du kan gjøre for å øke dine sjanser for å bli gravid, er å komme deg opp i normalvekt.

Skal man ha størst mulig sjanse for å bli gravid, er det viktig at alt er normalt og i balanse i kroppen, og dette inkluderer kroppsvekten.

Og når du i tillegg forteller at du spiser dårlig, med ett til to store måltider om dagen, og mye brus og godteri i tillegg, så "lyser" jo svaret i øynene på meg:

Ingen som spiser og lever slik, kan være i god helse. Det å være veldig slank og evt tynn, er alt annet enn ensbetydende med god helse, ofte er det omvendt. Og skal man bli gravid, er det viktig å være i god helse, det ligger vel i kortene ! :)

Og da tenker jeg at å begynne å snakke om kosttilskudd i form av mineraler, blir bare å "flikke" på noe som er steingalt, dvs ditt kosthold og kroppsvekt, istedet for å virkelig ta tak i det, og begynne å spise ordentlig, dvs nok mat og sunn mat. Og på den måten komme deg opp i normal kroppsvekt.

Jeg vurderer det slik at det er skivebom, å begynne å "dille" med mineraler, når det du trenger er NÆRING. Det blir omtrent som å begynne å bone bilen, mens problemet egentlig er at motoren trenger totaloverhaling ! :)
Mao. det er lurt å bone bilen også, men vi må prioritere, det viktigste først, og det er i ditt tilfelle å få i deg nok og riktig næring, deretter evt begynne å tenke "siste finish", å ta mineraltilskudd osv.

Og husk:
Det finnes INGEN kosttilskudd som på noen måte, kan erstatte riktig mat.
Virkningen av ethvert kosttilskudd, er marginal, i forhold til riktig og nok kost.
Derom finnes ingen tvil.

Hva skal du gjøre da, spør du om.

1) Spise 5-6 måltider om dagen. 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag, kvelds) og 1-2 lettere mellomåltider.

2) Masse proteinholdig mat; kjøtt/fisk/egg/cottage cheese/nøtter

3) Fett. Helt essensielt for dannelsen av kjønnshormoner osv i kroppen.
Bruk rikelig med kaldpresset olivenolje eller kaldpresset rapsolje, både over maten, til maten og helst også som tilskudd, i form av en spiseskje olje en til flere ganger daglig. Ta tran hver dag, året gjennom. Ta omega 3 tilskudd, 3-4000 mg daglig. Bruk gjerne også Udos oil, som er en balansert blanding av omega 3/6/9. Spis nøtter og avocado hver dag. Masse sunt fett.

4) Kutt brus og godterier ! Dette er helt uten næringsverdi, og bare en påkjenning for kroppen. Personlig forstår jeg ikke hvorfor voksne mennesker i det hele tatt liker slike "barne-smaker" som godteri og brus, men det kan jo være en vane man har lagt seg til e.l. Men når du nå har et mål som betyr mye for deg, å bli gravid, så går jeg sterkt ut fra at du ønsker å legge forholdene til rette for dette i kroppen, ved å få en sunn kropp og en god helse. Dette lar seg ikke kombinere med "mye godteri og brus" ! Så enkelt er det. Og da går jeg ut fra at graviditetsønsket ditt er sterkere enn ønsket om å drikke brus og spise godterier, så her kan du foreta en prioritering og et valg :)

5) MASSE grønnsaker og frukt !

6) Komme i god fysisk form. Hvis du ikke har noen form for regelmessig fysisk trening, så er dette også helt essensielt for en generelt god helse, som igjen er forutsetningen for å bli gravid.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha testet ut dette opplegget nå, og kroppen din vil takke deg ! Så ser du også etterhvert om dette bidrar med noe i forhold til ditt svangerskapsønske...:)

Lykke til !