BioSoy og økt blødningstendens

Spørsmål

Jeg har brukt BioSoy i to perioder mot hetetokter i fbm. overgangsalder. I begge periodene brukte jeg tabl. i ca 1-2 mnd., og i begge periodene begynte jeg plutselig å blø neseblod, noe jeg aldri pleier å gjøre ellers. Kan dette ha sammenheng med BioSoy?
Er redd for hjerneblødning, min mor hadde både hjerneblødning og hjerteinfarkt.

Relevante sykdommer/medisiner: Noe forhøyet blodtrykk, bruker antidepressiva (Cipramil)

Kvinne, 44 år

Svar

Hei!

BioSoy inneholder såkalte fytoøstrogener som har svake østrogenlignende virkninger og har i flere studier vist dokumenetert effekt på plager som er assosiert med overgangsalderen (menopausen).
Stoffene har også vist å ha en beskyttende effekt mot utvikling av brystkreft, og det spekuleres i om det langt høyere innhold av soyaprodukter i asiatisk mat (som er rike på fytoøstrogener) er årsaken til den lave forekomsten av brystkreft i de asiatiske land sammenlignet med vestlige land.
Det er ikke beskrevet i literaturen at fytoøstrogener kan føre til økt blødningstendens. Ut i fra fytoøstrogenenes virkning i kroppen, skulle de heller ikke gi en slik bivirkning.