Allergi mot sitrus, nøtter og pollen

Spørsmål

Hvilke matvarer kan en sitrus allergiker spise like enkelt som vi andre spiser eple og appelsin? Hvilke frukter er sitrus i? Hvordan kan jeg hjelpe og gjøre istand en sunn hverdag?Relevante sykdommer/medisiner: personen har også nøtte allergi. Personen er røyker, vil slutte. Har også pollen alergi, bruker zyrtec for det.v Mann, 22 år

Svar

Hei!

Det er flott at du vil hjelpe og gjøre i stand en sunn hverdag. Mange med matallergier ender opp med å spise et begrenset kosthold. Dette kan gjøre vondt verre hvis man ikke er oppmerksom på å legge opp kostholdet på en riktig måte slik at man får i seg de næringsstoffene kroppen trenger.

Heldigvis er ikke sitrusfrukt en veldig stor del av det norske kostholdet og det er ikke vanskelig å få en sunn hverdag uten. De vanligste sitrusfruktene er appelsin, sitron, grapefrukt og klementin. Familien sitrus består også av andre og litt mer ukjente medlemmer: Kumquat, mandarin, lime, pomelo, pomerans, sweetie (en krysning mellom pomerans og grapefrukt), ugli og limequat. Hvis du ønsker å se bilder av disse kan du kikke på internetsiden til Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker, www.frukt.no. Det er svært sjelden at disse fruktene blir brukt i halvfabrikata eller ”ferdige” matvarer, så så lenge personen som er allergisk unngår å spise disse fruktene, kan alle andre frukter og matvarer spises. Appelsinjuice og andre typer juice eller nektar som enkelte tropiske juicer inneholder sitrusfrukter. Les ingredienslisten hvis du er usikker. Det står alltid hvilke frukter en juice er laget av. Sitrusfrukter inneholder mye vitamin C, men det får man også hvis man spiser bær, grønnsaker, poteter og andre typer frukt. Det er med andre ord ikke vanskelig å få i seg nok C vitamin.

Det er altså ikke så vanskelig å tilrettelegge kostholdet for en med denne type allergi. Nøtteallergi er vanskeligere, siden nøtter blir brukt i enkelte matvarer som desserter, muslier, is, kaker, kjeks og sjokolade, matvarer man fint kan leve uten eller finne alternativer uten nøtter. Mange produsenter merker matvarene sine med ”kan inneholde spor av nøtter”. I noen tilfeller betyr det at matvaren har blitt produsert i samme fabrikk som matvarer som inneholder nøtter. Det er derfor kun de som er svært omfintelige for selv veldig små mengder nøtter som må holde seg unna disse matvarene. Hvis matvaren har nøtter som en ingrediens vil det stå i ingredienslisten og de merkes som regel med nøttens navn som ”hasselnøtter”. Unntaket er at sammensatte ingredienser som utgjør mindre enn 25% av matvaren ikke trenger å bli oppgitt i detalj. Det vil si at en kjeks som inneholder litt sjokolade kan ha ”sjokolade” som ingrediens uten at kakao, sukker, fett og eventuelt nøtter er merket. Vær oppmerksom på at nougat kan inneholde nøtter og at makronfyll og marsipan lages av mandler. Ta kontakt med matvareprodusenten ved usikkerhet.

Peanøtter er som du kanskje vet egentlig ikke en nøtt, men en belgfrukt. Noen nøtteallergikere reagerer også på belgfrukter og frø, men dette er litt individuelt. De som er allergiske mot peanøtter er ikke nødvendigvis allergiske mot nøtter.

Mange pollenallergikere vil i tillegg til å reagere på pollen, oppleve at de får ubehag når de spiser nøtter, frukt og grønnsaker. Dette kalles kryssreaksjoner og oppstår fordi de allergifremkallende stoffene (proteinene) i pollen ligner på proteinene i maten. Ubehaget oppleves ofte som kløe og hevelser i munn, nese, på lepper og i halsen. Mer sjeldne symptomer er elveblest (utslett og kløe), astma og mage-tarmbesvær. Noen pollenallergikere får reaksjoner på mat kun i pollensesongen, andre reagerer hele året. Du skriver ikke noe om hva slags type pollenallergi som gjelder i dette tilfellet, eller om denne personen opplever kryssreaksjoner, men det er greit å være oppmerksom på de vanligste:

De som er allergiske mot bjørkepollen er særlig utsatt for å få problemer epler, pærer, kiwi, rå gulrøtter, hasselnøtter, aprikos, plomme, potetskall (når poteter skrelles), mandler, fersken, selleri (både rå og kokt), paranøtt, kirsebær, valnøtt og moreller. De kan også få symptomer fra kryssreagerende næringsmidler når det er sesong for pollen fra or og hassel. Tilsvarende kan mennesker med allergi overfor or og hassel reagere på de samme næringsmidlene som ved bjørkepollenallergi.

Næringsmidler som kan gi allergiske reaksjoner ved gresspollenallergi er korn, linser, bønner og erter mens ved burot gjelder selleri (både rå og kokt), urtekrydder (som for eksempel anis, basilikum, dill, estragon, fennikel, karri, koriander, kummin, løpstikke, malurt, merian, oregano, paprika, sort pepper og timian) og persille.

Det er store individuelle forskjeller på hvilke typer frukt og grønnsaker pollenallergikere reagerer på, og det er som nevnt ikke alle som reagerer på noe. Det er viktig å prøve seg fram og ikke unngå matvarer man ikke reagerer på. Røde epler tåles for eksempel ofte bedre enn grønne epler, og enkelte tåler epler når de er skrelt. Mange reagerer kun på rå matvarer, men ikke når de er varmebehandlet (kokt, stekt, hermetisert osv.).

For røykeslutt anbefaler jeg Lommelegens temasenter for røykeslutt. Der finnes det mange gode råd og tips.

Håper dette var oppklarende!