Allergisk reaksjon på sprøytestikk

Spørsmål

Hei
Jeg jobber som sykepleier i hjemmetjenesten, og setter ofte B-12 inj. på pasienter. I fht. en allergisk reaksjon har jeg hørt at vi bør sette / eller ha tilgjengelig en "motgift" (adrenalin?). Hos oss er ikke dette vært tema, og derfor spør jeg hvordan vi bør forholde oss til en evt. reaksjon hos pas.

Kvinne, 33 år

Svar

Hei!

Det er nok ganske sjelden at man reagerer med allergisjokk på B12-injeksjon, men det kan forekomme.

Hvis pasienten får en kraftig allergisk reaksjon er det riktig at adrenalin er "motgift", men det kan være vanskelig å vurdere hva som er en slik allergisk reaksjon, og setter man uriktige doser av dette kan det få alvorlige konsekvenser.

Derfor bør medisinsk ansvarlig for hjemmetjenesten gjøre en vurdering på om dere skal ha med dere adrenalin og evt sørge for informasjon og opplæring i bruk av dette medikamentet.

Hvis noen reagerer på en injeksjon, uansett hva det er, er det aller viktigst å sørge for frie luftveier og eventuelt starte hjerte-lungeredning. Dette skal dere også beherske, det er din overordnedes ansvar å sørge for at alle vet om.