Langvarig restitusjon etter luftveisinfeksjon

Spørsmål

Hei! Jeg har vært syk i litt over en måned nå. Jeg driver med friidrett på høyt nivå, og det er ekstra frustrerende å ikke bli frisk. Det startet med at jeg for en måned siden fikk sår hals, og mye slim i halsen. Etterhvert gikk det opp i nesen, og jeg fikk mye slim her og dotter i ørene. Etter 3 uker følte jeg meg bedre, men ikke helt frisk. Jeg prøvde hele tiden å trene med lav intensitet, og etter 1 måned prøvde jeg en intervalløkt. Jeg gjorde halvparten av intervallene jeg skulle, men dagen derpå var det som om jeg ble syk på nytt igjen. Alt slim og greier i halsen kom tilbake. Nå er det gått en uke siden det, og jeg har ikke trent på en uke. Det går så utrolig langsomt uansett, og jeg er fortsatt ikke helt frisk. Det går ikke en morgen uten at jeg har slim i halsen. Og jeg snyter meg flere ganger i timen. Jeg har også mye vondt i hodet, men det kan være fordi jeg blir sittende inne så mye. Når jeg får ut slimet, føles halsen også veldig tørr. Og når jeg trener føles halsen tørr og det kjennes ut som jeg har mye mindre luftehull å puste med. Skulle tro det var kyssesyken, men har utelukket det siden jeg hadde det i fjor. Har vært hos øre-nese-hals lege, men har ikke greid å få noen hjelp. Ordentlig frustrerende... jeg vil bare vite hvor lenge det tar før viruset er borte, og hvordan jeg kan trene nå? Og om det eventuelt er noe annet enn virus?

Svar

Hei!
Det er nokså klassisk at luftveisinfeksjoner reagerer på at kroppen ikke tillates nok hvile. Inflammasjonen i slimhinnene trenger ofte tid på å normaliseres og dersom man påvirker luftveiene i form av mangedobling av luftinntaket og ikke minst aktivering av alle de muskelgrupper som inngår i øvre luftveier ved trening, så faller man ofte raskt tilbake til sykdomsfølelse pånytt. Det er ikke uvanlig at vanlige virusinfeksjoner gjør at kroppen trenger uker og av og til måneder på å bli restituert. Det er som regel ingen "quick fix" for dette, kroppen krever ro og pleie, det man kan gjøre er å sikre at man får i seg tilstrekkelig med væske og ellers benytter milde betennelsesdempende medisiner for å dempe plagene. Kun lett trening, og gradvis opptrapping inntil man kjenner at kroppen tåler belastningen. Lykke til videre!