Hvitt belegg på tungen. Sopp eller bivirkning av medisin?

Spørsmål

Hei, jeg har hvitt belegg på hele tungen, tørr i halsen og reagerer sterkt på røyklukt som oftest årsaker av følelser med hevelse i halsen og hodepine. Jeg bruker Omeprazol Pensa mot magesår.

Mann 45

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Jeg ser på vedlagte bildet av tungen din, at den ikke ser normal ut. Vi kan tenke i retning av soppinfeksjon, som kan kureres med  antisoppmedisin som skylles rundt i munnhulen. En annen mulighet er at Omeprazol som du bruker, kan gi endringer i munnhule og på tunge, og eventuelt medvirke til sopp i munnhulen også. 

Derfor tenker jeg at det vil være riktig for deg å oppsøke lege for å få vurdert disse to mulighetene, som du da enten løser ved antisopp medisin, og/eller ved å slutte med Omeprazol, om det er det som blir vurdert som årsaken til plagene dine.

Jeg håper at svaret er til nytte, og ønsker deg lykke til.


Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-