Blør lett fra nese

Spørsmål

Hei, jeg er en mann på 45 år. Jeg har lavt stoffskifte og jeg går også på lipitor. De siste årene har jeg våknet med blod i munnen flere ganger. Jeg har vært hos ØNH spesialist som ikke fant noe galt, og heller ikke fastlege. Nå i det siste har jeg begynt å blø neseblod. Jeg var også plaget med dette da jeg var ung gutt. Ble "svidd" hos en lege, og har nå vært uten neseblødninger frem til nå, etter jul. Etter jul har jeg blødd neseblod ca 6-7 ganger, og den siste uken kom ytterligere 3 blødninger fra samme sted, mens jeg var forkjølet. Da kom det når jeg snøt meg. Jeg blir jo litt engstelig. Feks hva skjer hvis jeg får det når jeg sover? Kan det være farlig? Jeg vet att lipitor kan gi neseblødning som bivirkning jeg tar 20 mg, og i tillegg til dette tar jeg 175ug Levaxin. Jeg vet att forsinket blodlevring kan være symptom på lavt stoffskifte. Da jeg var hos tannlegen sist så kommenterte han att "blodet fosset" i munnen min, når han rengjorde. Jeg antar att jeg ikke har tannkjøttbetennelse da jeg pusser tenner og bruker tanntråd hver dag. Er dette farlig, hva bør jeg gjøre? De siste årene og nå helt nylig har alle blodprøver vært fine. DVS jeg har ikke tatt blodprøver spesifikt for dette, men for vanlig helsesjekk. Jeg har ikke noe problem med å stoppe blødningen, da jeg stapper inn ett papirlommetørklær noen minutter så stopper det. Men er bekymret for å blø "ihjel" når jeg sover. Kan jeg som sikkerhet sette inn ett papirlommetørklær der når jeg sover?

Mann 45

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei! Du kan være helt trygg på at du ikke blør deg ihjel om natten. Ved en blødning vil noe gå bakover i svelget som vil trigge hosterefleks og du våkner. Det høres ut som at du er lettblødende og at det ikke er forhold i nese som gjør at du blør. Det kan være blodplater som ikke fungerer helt optimalt eller redusert funksjon i koagulasjonsfaktorer. Von Willenbradt er en tilstand hvor blodplatene ikke fungerer helt optimalt. Det kan man teste seg for. Tilsvarende er det mulig å sjekke blodets levringsegenskaper og se hva som er årsaken. Lavt stoffskiftet kan øke blødningstiden noe, men du bruker medisin og det er vel ingen grunn til å tro at du går med lavt stoffskifte nå. Effekten av Lipitor er også marginal og er neppe årsak til dette. Uansett skal du ikke være redd for å blø deg ut om natten mens du sover. Det er selvsagt en mulighet å legge papirkompress i nesen før du legger deg, men det kan også irritere og noe som du ikke kan fortsette med i det lange løp. 

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-