Lommelegen tekst
Søk blant 43,756 spørsmål og svar.

Trene med vond rygg?

Trene med vond rygg?

man, 07/06/2010 - 21:39

Spørsmål

Spørsmål: 

Jeg har det siste året opplevd kraftige smerter høyre side av korsrygg, som går ut mot hoften, og setet. Sist gang jeg hadde dette hadde jeg strålende bedøvende smerter på fremsiden av høyre lår.
Jeg har i flere år våknet meg stiv korsrygg som går seg til ved bevegelse.
Denne gangen har jeg ferre strålinger i låret. Men desto kraftigere smerter i korsrygg sete. Smerten er så intens at jeg ikke kan jobbe uten et hovefokus på smerten. Sitte, ligge er verst. Men gåing gjør også svert vondt, løping umulig.
Jeg har nok vert plaget med dette en god stund. Men nå er er intensiteten økt, og kan ikke ignoreres.
Jeg opplever også denne veldig ubehagelige stårlingen i låret uten å ha direkte smerter i ryggen.
Jeg gjør Yogabevegelser, men det ser ut til at smertene øker etter dette.
Når jeg sitter i en stol og bøyer hodet ned mot brystet, så kommer det en rivende smerte i korsrygg. Det samme når jeg løfter føttene oppunder haken.
Smertene ligger også ytterst i høyre hofte. Noen ganger er smerten mer tydellig like under ytre del av hoften.
Har du noen tips om hva jeg kan gjøre. eller hva dette kan være.
Er det en fordel å tøye /strekke, bevege seg. Bør jeg konfrontere smerten med å presse, tøye, ol. Eller bør jeg holde meg i ro. Jeg er ikke redd for smerter. Men vil jo ikke gjøre vondt verre.
Er det konkrete bevegelser jeg bør, kan gjøre som vil bedre situasjonen.
Og jeg innser at dette ikke går over av seg selv med det første!
På forhånd takk for svar
Relevante sykdommer/medisiner: Vet ikke hva det heter, men sliter med smerter i hovedledd tær. Stortåleddet er tydelig økt i størrelse .
Har en slitasje i håndledd, som det er snakk om å operere, men jeg er i tvil om å gjøre det pga. ung alder. Mye smerter relatert til dette.
Sliter med vonde skuldre, armer.
Jobber fysisk, og er i bevegelse daglig. Men trener ikke vekter ol.

Kvinne, 36 år

kvinne
36

Spør en av våre erfarne leger og fagfolk

Vi tilbyr informasjon om symptomer, sykdommer, skader, samliv og seksualitet. Dersom du ønsker det, kan du velge 100% anonymitet.

Svar fra legen

Hei, du lurer på om det er en fordel å tøye/strekke og bevege seg og det er det helt klart. Du må bare passe på å ikke presse deg for hardt. Hold deg innenfor smertegrensen din. Slik du beskriver smerten din bør du helst gå mange korte turer i ulendt terreng, klarer du å gå 10 minutter uten forverring så går du 10 klarer du 30 min så går du det, men IKKE press deg.
Jeg hadde ikke gjort øvelser eller tøying som gjør vondt. Først når du har hatt en uke som er symptomfri kan du begynne å trene litt mer aktivt. Løping er som oftest det siste du kan starte med.

Når det gjelder muskel, nerve og skjelett smerter er sitting ofte det som blir bra sist, så hvis du eventuelt kan få ett heve senke bord på jobben din, er det veldig lurt. I tillegg er det lurt å ta litt pauser hvis du sitter mye foran pc, gå en liten runde og så eventuelt legge deg flatt på ryggen noen minutter for å strekke og hvile din.

Du spør videre hva jeg tror det kan være, og det kan virke som du har en låsning i korsrygg eller bekken, dette kan også i noen tilfeller trykke på nerver som går ned i bena. Smerten ved slike muskel, nerve og skjelettlidelser er også ganske uutholdelig i noen tilfeller. Ryggsmerter er den vanligste plagen i nerve-muskel og skjelettapparatet. Før i tiden trodde man at ryggsmerter gikk over av seg selv og at tilbakefall var sjeldne. Nå vet man at man kan ha lange smertefrie perioder, men har du en gang hatt ryggsmerter vil du sannsynligvis før eller senere få det igjen-som i ditt tilfelle.
Tilbakevendende smerter betyr ikke at ryggen din blir dårligere. Det betyr heller ikke at behandling og eller den innsats du selv gjør for egen rygg har vært eller er forgjeves.
Videre vet man at personer i god fysisk form og de som følger behandling hos kiropraktorer og har treningsoplegg, sjeldnere opplever tilbakevendende ryggsmerter. Men det man ikke vet er hvordan man skal unngå ryggsmerter helt.
Det er viktig at du reagerer raskt på ryggsmerter. Ikke vent for lenge på &#8220at det skal gå over av seg selv"

Det er dessverre vanlig å ha vondt i ryggen. Men selv om smertene kan gi deg mange bekymringer, skyldes de sjelden alvorlig sykdom.
Du spør meg litt om hva årsaken til ryggsmerter kan være, men det er vanskelig å svare på, for mange kan det komme av diverse årsaker. Derfor er det viktig å få det undersøkt. Syntes det høres ut som du har gått litt for lenge med smertene til at det bare vil gå over helt av seg selv, hadde anbefalt deg å kontakte en kiropraktor som kan undersøke deg og veilede deg med trening og øvelser.
Håper dette hjalp deg litt på vei.

Bevegelsesapparatet
Vennlig hilsen

Helen Ditlev-Simonsen, kiropraktor

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.