Svangerskap og hemoroider - kan det skyldes jerntabletter?

Jeg er gravid i 32. uke og tar jerntabletter daglig. Brukte før duroferon, men måtte bytte til hemojern pga.treg mave. Nå har jeg fått hemorrider (tror jeg). Kan det skyldes jerntbl? Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt plagene? Jeg klarer nesten ikke å tørke meg under toalettbesøket. Må jeg oppsøke legen min? Er hemorrider farlig for meg eller fosteret?

Kvinne, 21 år

0
Hemorrider er dessverre ikke uvanlig under graviditet, og skyldes bl.a. mer trykk mot blodårene nederst i bekkenet. Treg mage vil øke risikoen for å få hemorrider, og jernbehandling har treg mage som en bieffekt. Hvis du har vonde og store hemorrider, hjelper det ofte å ta sittebad med grønnsåpe slått opp i en balje. Dette kan du spørre på helsestasjonen om. Ellers finnes det stikkpiller og salver, som demper plagene. Det vil lindre avføingen å bruke dette en stund før du går på WC.

Det er også viktig å ikke holde igjen, når du føler du skal ha avføring, og du kan "trene" tarmen til tømning etter et større måltid. Kosten må være fiberrik med frukt og grønnsaker, samt kornprodukter (havregrynsgrøt?)

Til slutt: Hemorrider er ikke på noen måte farlig for deg eller fosteret!

God bedring!

Dr. Peer Høvik, gynekolog

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.