Lommelegen tekst
Søk blant 44,380 spørsmål og svar.

Slapphet. Infeksjon? Bivirkning av kortisonsprøyte?

Slapphet. Infeksjon? Bivirkning av kortisonsprøyte?

Mandag 6. september 2010

Spørsmål

Spørsmål: 

Hei!
Jeg er en mann på 41 år med tre barn som bor hos meg annenhver uke pga av en snart to år gammel separasjon. Jeg jobber som lærer i ungdomsskolen, en såkalt baseskole, og er plaget av støy. Jeg har siden i starten av juli kjent meg tung i kroppen og hatt et "trykk i hodet". Jeg har også vært øm i halsen. Jeg har hele livet vært plaget av allergi og bruker daglig aerius samt nesespray. I sommer tok jeg dessuten for første en sprøyte med kortison mot allergi, to ganger. Det hjalp mot allergien, men kan det også ha de bivirkningene som nevnt over? Eller er det mer trolig noe viruslignende kombinert med stress?

Det er sikkert av interesse at min sønn og tidligere kone har kjent lignende symptomer. Gutten fikk stadfestet virus, mens både hennes og mine blodprøver viste at det ikke feilte oss noe. Hun har også vært plaget av et slik trykk og slapphet. Denne følelsen har dukket opp også før, men har forsvunnet igjen. Nå kjennes det ut som den er permanent og det er ingen god følelse. Har dere noen tanker om hva det kan være?

vennlig hilsen barnefar på 41

Mann, 41 år

mann
41

Spør en av våre erfarne leger og fagfolk

Vi tilbyr informasjon om symptomer, sykdommer, skader, samliv og seksualitet. Dersom du ønsker det, kan du velge 100% anonymitet.

Svar fra legen

Hei.

I utgangspunktet kan det høres ut som om dere alle har hatt en eller annen infeksjon, som dere har smittet hverandre med. Det finnes virusinfeksjoner, som gir svært vage symptomer, men feks kan slapphet, sårhet i hals etc være slike symptomer.
Dersom det er en virusinfeksjon du har hatt i kroppen, er det ikke så mye man får gjort med denne, og jeg regner det som ganske sannsynlig at symptomene vil avta nå etterhvert. Din lege kan ta noen ekstra blodprøver for å prøve å påvise antistoffer mot forskjellige virus, men dette blir helst for å påvise årsak, og har liten betydning med tanke på behandling.

Vedr. allergi: Jeg tror ikke at kortisonsprøyten skal ha noe med dette å gjøre, altså med tanke på bivirkning av denne. Jeg regner med at allergien har vært tyngre for deg i sommer, siden du har gått til det skritt å ta en sprøyte, og en forsterket allergisk reaksjon kan jo også medvirke til at du er økende slapp.

Stress? Kanskje. Kanskje det har vært din uflakssommer, at du har vært verre av allergien, at du oppå denne har fått en smitte/infeksjon?

Du kan ta en prat til med din lege, og evt la han vurdere å ta en tilleggsprøve av deg, for om mulig å kunne avdekke en infeksjon som har vært samtidig som han sjekker opp andre rutineprøver, stoffskifteprøver etc.

Organovergripende tilstande
Vennlig hilsen

Torfinn Kleive

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.

Sist besvarte spørsmål

Hei. Jeg har en del plager og bruker derfor div. legemidler. Det jeg lurer på er følgende: Bruker Daivobet salve daglig på fotsålene pga. eksem. Hvis...
Veksthormonmangel? Hei. Jeg er en voksen mann som har veldig tynn benbygning og jeg mistenker at jeg muligens kan ha veksthormonmangel grunnet...
Hei, Har et spørsmål angående søvn. Jeg har vanskelig for å holde en normal døgnrytme. Jeg er B-menneske og har alltid foretrukket å være oppe sent...
Hei. Jeg sliter med smerter og stivhet nederst i ryggen, symptomene har en tendens til å være verre i en periode for så å bli litt bedre, og så verre...
Hei ! Jeg er en kvinne på 55 år som har hatt type 1 diabetes siden 1968. Jeg har hatt en velregulert diabetes og har ingen påviste senkomplikasjoner...
Jeg får plutselig voldsomme smerter i høyre kjeve og liksom bak/inni øret, samtidig smerter øverst i høyre side av ryggen. Smertene kan vare fra 5...