Proteindrikk i svangerskapet

Hei!

Jeg er gravid i uke 20 med mitt andre barn. Her kommer et spørsmål om inntak av vanlig proteinpulver ifm trening. Er det ok å ta en proteindrink (proteinpulver + melk) om dagen enten før eller etter trening de dagene jeg ikke har vært flink med planlegging av matpakke? Det er hovedsakelig snakk om Protein Smoothie fra Maxim som inneholder kun ren myseprotein, fruktose og tørket frukt, ingen andre tilsetninger.
Hva med andre typer proteinpulver, (f.eks. de fra Proteinfabrikken) er det greit så lenge det ikker er tilsatt søtstoff og CLA? Hvilke andre stoffer / syrer bør jeg være være obs på?
Jeg vil gjerne understrekke at det er snakk om nødvendig energipåfyll ifm trening, når bare en banan blir for lite, og ikke måltiderstatninger flere ganger daglig.
Det står så lite om det på nettet.
På forhånd takk for hjelpen!!
Mvh
guttemamma :)

Kvinne, 35 år

kvinne
35
Hei og takk for spørsmålet!

Gratulere så mye med graviditeten. Det er flott at du er opptatt av å trene og spise sunt gjennom svangerskapet. Som du sikkert vet har gravide et noe økt proteinbehov. Vanligvis er det ikke noe problem å få i seg nok protein uten spesielle proteindrikker, men dette kan selvsagt være en lettvint løsning av og til i forbindelse med trening. Det er helt ok at du bruker Maxims Protein Smoothie eller tilsvarende selv om du er gravid.

Det er bra du er klar over at CLA (konjugert linolsyre) ikke bør brukes av gravide og ammende siden dette kan ha uheldige effekter både på barnets fødselsvekt og lengde. Hos ammende mødre som bruker CLA tilskudd går fettinnholdet i morsmelken ned, og dette er uheldig for barnet. Det er faktisk ingen spesielle restriksjoner på kunstige søtningsstoffer under svangerskapet, men det beste er jo hvis du greier å unngå det (uten å få i deg for mye sukker heller...)

Enkelte sportsdrikker inneholder koffein. Som du vet bør ikke gravide få i seg mer enn ca 200 mg koffein per dag (tilsvarer ca to kopper kaffe), så dette bør du være oppmerksom på.

Når det gjelder øvrige restrikjoner er det ingen andre syrer du trenger å være forsiktig med, men som du sikkert vet er det blant annet enkelte fiskeslag og oster du bør styre unna. Dette kan du lese mer om i Helsedirektoratets nye brosjyre om fysisk aktivitet og ernæring ved graviditet. Denne kan du laste ned gratis herfra http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00118/Gravid_118459a.pdf
eller bestille via Helsedirektoratet.

Lykke til videre i svangerskapet!
Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.