Lommelegen tekst
Søk blant 44,774 spørsmål og svar.

Levaxin, slapphet

Levaxin, slapphet

Mandag 1. august 2011

Spørsmål

Spørsmål: 

Hei! Jeg fikk i mars 2011 etter mye om og men diagnosen Hypotyreose.Jeg har fått Levaxin 0,25 ,og tar 1 og en halv tablett daglig.Tar i tillegg folsyre. Jeg har lenge følt at ikke dette har hjulpet,og føler meg fortsatt slapp og tiltaksløs. De dagene jeg prøver meg på jobb,går det ikke lange stunden før jeg er helt tom for energi igjen,og kroppen verker voldsomt. jeg er i tillegg plaget av mye uro i kroppen,og hjertet går amok til tider.Plages også av en kul i svelget. Det gjør ikke vondt,men er ubehagelig,og i de verste periodene er det vanskelig å svelge mat. Sliter også med å gå opp i vekt.Ligger på rundt 50kg.(Vil også kjapt nevne kronisk irritabel tykktarm siden 2002 og kyssesyken for ca 4 år siden,selvom jeg er usikker på om dette er relevant i denne sammenhengen.)Legene sier prøvene mine ser bra ut,og at jeg skal fortsette medisineringen som før,men jeg mener selv at det er noe som ikke stemmer. Føler nå at jeg står fast. Hva skal jeg gjøre nå? Er det noe mer jeg kan be legene å undersøke? Bør jeg bytte fastlege? Eller henvises til en indremedisiner?
M.V.H Fortvilet
Kvinne, 25 år

kvinne
25

Spør en av våre erfarne leger og fagfolk

Vi tilbyr informasjon om symptomer, sykdommer, skader, samliv og seksualitet. Dersom du ønsker det, kan du velge 100% anonymitet.

Svar fra legen

Hei.

Du føler deg slapp og tiltaksløs, og tenker at det betyr at Levaxin ikke har hjulpet deg.

I dette ligger der en stor mulighet for en tankemessig og logisk kortslutning, for det er nemlig på ingen måte sikkert at det er din hypotyreose som gjør deg slapp og tiltaksløs.
Det kan selvfølgelig være det, spesielt hvis du ikke er underdosert og fremdeles har for lavt stoffskifte, men der kan også være en svært lang rekke andre mulige årsaker til din slapphet og tiltaksløshet.

Poenget er: Hvis det er andre årsaker enn hypotyreose til din slapphet, så vil selvfølgelig ikke Levaxin hjelpe deg mot dette.

Her må vi følgelig begynne i den rette ende og nøste opp i dette, og det skal du gjøre sammen med din fastlege:

1) Sjekk at dine TSH-nivåer ligger mellom 1 og 2, helst ned mot 1. Da er du korrekt dosert med Levaxin. Er TSH over 2, så er du for lavt dosert og må trappe opp dosen. Er den under 1, så er du litt for høyt dosert.

2) Når du er korrekt dosert, er der ikke mer å "hente" ifra Levaxin-medisinering, og hvis du da fortsatt plages med slapphet og tiltaksløshet, så må din fastlege utrede deg for andre mulige årsaker til dette.
Listen over mulige årsaker er bortimot endeløs. Omtrent enhver fysisk og psykisk sykdom kan gi slike subjektive symptomer, alt fra bagatellmessige tilstander, til vitamin- og mineralmangler, anemi, alvorlige sykdommer, depresjon m.v. Og fremfor alt så kan man selvfølgelig plages med slapphet og tiltaksløshet UTEN at der er noen sykdom som er årsak til dette. Det er det vanligste.

Det er ikke mulig for meg å si noe konkret om hva årsaken til din slapphet m.v. kan være, pga at mulighetene altså er så mange, og fordi det krever utredninger og undersøkelser for å si noe mer om dette.

Du spør om du bør bytte fastlege eller henvises til indremedisiner.
Å bytte fastlege gjør du hvis du føler for det selv, men jeg ser ikke noen åpenbar objektiv grunn til det, ut fra det du skriver her. Henvisning til indremedisiner ser jeg i første omgang heller ikke noen spesiell grunn til, da både regulering av Levaxindosen og utredning for slapphet m.v. er typiske almenpraktiker-oppgaver.

Mitt forslag er at du tar med deg en utskrift av ditt spørsmål og mitt svar, til din fastlege, og så går videre derfra, med dette som et utgangspunkt for en videre dialog. Jeg er ganske så sikker på at det vil være nyttig for deg.

Lykke til!

Hormonsystemet
Vennlig hilsen

Dr. Brynjulf Barexstein
allmennlege / sjefssvarlege Lommelegen.no
www.barexas.com

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.

Sist besvarte spørsmål

Hei Jeg vil fortelle om noen plager jeg har hatt i lang tid nå og plagsomme symptomer som kommer og går, og kanskje få noen råd om hva jeg bør gjøre...
Hadde gått på Zyprexa i 5,5 år etter en kortvarig akutt psykose forårsaket av brå seponering av Efexor, som jeg hadde gått på i 5,5 år pga...
Hei, Jeg har slitt med et anstrengt forhold til mat fra 2010 til i dag, da periodevis med sulting, oppkast og misbruk av abføringsmidler. Jeg har i...
Hei, min sønn på 17 syntes at han, for snart 3 uker siden, så en liten mark ifm toalettbesøk. Noen i omgangskretsen hans har hatt dette, men han har...
Hei, Idag la jeg plutselig merke til at nesen min var skeiv(virker veldig skeiv iallefall). Dette har jeg aldri lagt merke til før og det plager...
Har nettopp tatt spyttprøve for måling av kortisol. Tok første spyttprøve på kvelden (22.00) og påfølgende morgen (07.30). Prøvesvar: A kortisol i...