Lommelegen tekst
Søk blant 44,375 spørsmål og svar.

laser mot rødhet i huden

laser mot rødhet i huden

Torsdag 29. desember 2011

Spørsmål

Spørsmål: 

Er en gutt på 29 som har hatt problemer med kviser og rød hud i perioder siden puberteten. Gikk nylig igjennom en behandling med isotretonin, sluttet med det for ca. 4-5 måneder siden. Kvisene ble borte, men rødheten i huden min har blitt enda verre enn før. Det er så rødt og sjenerende at jeg har begynt å bruke sminke hver dag.

Jeg bruker fuktighetskrem i ansiktet hver dag. (Blir veldig tørr etter dusjing, så det er direkte ubehagelig å ikke bruke fuktighetskrem)
Har prøvd flere forskjellige fuktighetskremer, uten å opplevd noen forskjell på disse.
Huden kjennes ikke irritert ut, og er myk. Men huden flasser ganske lett av spesielt rundt nesen.

Så jeg har da denne voldsomme rødheten rundtomkring i hele ansiktet som ikke ser ut til å bli bedre.

Har tenkt muligheten for å ta laser, men tenkte å høre med en hudlege først om det er mulig å bruke noen kremer eller tabletter for dette.

Jeg har prøvd diverse reseptfrie kremer som skal dempe rødhet med dårlig eller uten resultat, type rosaliac osv.

Har sendt noen bilder, der kan du nok tydelig se at jeg trenger noe litt annet enn en fuktighetskrem.Relevante sykdommer/medisiner: bruker ingen medisiner, ingen andre sykdommer. bare veldig rød i ansiktet. sluttet med isotretonin for 4-5mnd siden.Mann, 29 år

mann
29

Spør en av våre erfarne leger og fagfolk

Vi tilbyr informasjon om symptomer, sykdommer, skader, samliv og seksualitet. Dersom du ønsker det, kan du velge 100% anonymitet.

Svar fra legen

Hei,

Takk for spørsmålet ditt. Du er altså plaget med rødhet i ansiktet etter avsluttet kur med isotretinoin. For det første fint at kvisene er borte! Det er litt vanskelig å vurdere uten å se deg, da et bilde ikke viser i klartekst årsaken til rødhet i huden. Under dog noen tanker rundt problemstillingen.

1. Rødhet i huden kan forekomme etter avsluttet isotretinoin. Det pleier å gå over i løpet av noen måneder. Hva gjelder laserbehandling vil de fleste tilråde å vente 6-12 måneder etter avsluttet kur før dette blir aktuelt. Laser er mest effektivt mot synlige blodkar i huden. Dette er noe vanskelig å vurdere utifra bildet. Hvis det er synlige blodårer som er medvirkende til rødhet, vil disse effektivt kunne fjernes med en laser. Mest brukt i så henseende er karlaser og IPL. Du bør la en hudlege med slikt utstyr stå for behandlingen hos deg.

2. Du skriver du er plaget med flassing rundt nesen. Seboreisk eksem (talgflodseksem) kan gi dette. Det skyldes overvekst av en sopp som heter malazzesia i huden. Du kan forsøke fungoral krem mot dette og se om det hjelper. Ellers er rosaliac en god fuktighetskrem som demper rødhet (fra la roche posay).

Jeg vil tilråde deg å la en hudlege se på huden din. Jeg antar du har fått isotretinoin fra en hudlege, se det er vel mest naturlig at de som kjenner huden din følger deg for problemet med rødheten. De kan også gi tilråding om aktuelle behandlingssteder i ditt nærområde hvis laserbehandling blir aktuelt. Du kan lese mer om kviser, isotretinoin og laserbehandlinger på linken under.

Lykke til!

http://www.oslohudlegesenter.no/

Hud
Vennlig hilsen

Kjetil Guldbakke

www.oslohudlegesenter.no

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.

Sist besvarte spørsmål

Hei, Har et spørsmål angående søvn. Jeg har vanskelig for å holde en normal døgnrytme. Jeg er B-menneske og har alltid foretrukket å være oppe sent...
Hei. Jeg sliter med smerter og stivhet nederst i ryggen, symptomene har en tendens til å være verre i en periode for så å bli litt bedre, og så verre...
Hei ! Jeg er en kvinne på 55 år som har hatt type 1 diabetes siden 1968. Jeg har hatt en velregulert diabetes og har ingen påviste senkomplikasjoner...
Jeg får plutselig voldsomme smerter i høyre kjeve og liksom bak/inni øret, samtidig smerter øverst i høyre side av ryggen. Smertene kan vare fra 5...
Hei, jeg er en jente på 20 år. Eg har vondt i brystpartiet og under armenske på høyre side. Eg kjenner ikkje noen kul eller noe sånt under armene...
Hei. I en alder av 50 år så har jeg brukt Cipramil i 20 år og sluttet med det for 3 år siden og gikk over til Cipralex. Men da er spørsmålet: Jeg har...