Kjøtt og kreft

Hei! Jeg har de siste to årene spist gjennomsnitttelig opp til en pakke, dvs 100g kjøttpålegg daglig. Dette i form av den "rent" kjøtt typen som kokt skinke, røkt kyllingpålegg, roastbiff o.l. Jeg spiser ellers veldig sunt med mye grønt, fisk osv. Så har jeg i det siste hørt om at det er kreftframkallende stoffer i slike produkter, og i og med at jeg har spist ganske mye, lurer jeg på om dette gjør meg mer utsatt? min farmor døde av tarmkreft, det gjør meg ikke mindre bekymret. Og er denne effekten i så fall vedvarende, vil stoffene ligge i kroppen alltid, og effekten være der resten av livet eller vil den forsvinne ettersom jeg trapper ned på inntaket? Kan man rense kroppen for slike stoffer på noen måte? takk for hjelpen!

Kvinne, 24 år

0
Hei og takk for et veldig aktuelt spørsmål som sikkert mange lurer på! Det er bra at du tenker på helsen, spesielt når du har en sykdom som tarmkreft i familien.

Utviklingen av kreft påvirkes av mange faktorer. En av disse er kostholdet, spesielt når det gjelder enkelte kreftformer som mage- og tarmkreft. Det er vansklig å gjøre gode forsøk på dette området, men det stemmer at forskere fra flere land har funnet sammenhenger mellom tarmskreft og kjøtt, og da spesielt bearbeidet kjøtt, som bacon, pølser, burgere og kjøttpålegg. Røkte kjøttprodukter er spesielt knyttet til magekreft.

I en studie på nærmere 150 000 menn og kvinner hadde personene med høyt kjøttinntak omtrent 30-40 prosent større risiko for å utvikle tykktarm- eller endetarmskreft i forhold til de med lavt inntak. Høyt kjøttinntak for menn var minst tre porsjoner daglig og to porsjoner for kvinner. Lavt inntak var omtrent to porsjoner eller mindre to ganger i uken for menn og mindre enn en porsjon for kvinner. Bearbeidet kjøtt som bacon og pølse økte risikoen.

I en annen undersøkelse av 500 000 europeere over 10 år, viste det seg at de som spiste over 80 gram rødt kjøtt hver dag hadde en tredels høyere risiko for å utvikle tarmkreft enn de som spiste rødt kjøtt sjeldnere enn én gang i uken.

Det er flere teorier om hvorfor kjøtt, og spesialt bearbeidet kjøtt, øker risikoen for enkelte krefttyper. En forklaringen er at tilsetningsstoffene nitrat og nitritt, som forlenger holdbarheten på kjøttpålegg, inkludert skinke og roastbiff, ved at de hemmer vekst av bakterier og i tillegg gir farge og smak, omdannes til de kreftfremkallende stoffene nitrosaminer. Mengden som er tilatt å bruke i Norge kontrolleres nøye og er ikke ansett som farlig. Det er ikke slik at disse lagres i kroppen, men jo mer kjøtt du spiser, jo mer blir kroppen utsatt for dem. Mekanismen bak denne virkningen er uklar. Disse stoffene kan også dannes når man steker kjøtt. Det er en av grunnene til at man ikke bør spise brent/godt stekt kjøtt. Så det er ikke slik at man kan rense kroppen for disse. Det viktigste du kan gjøre er å beskytte cellene i kroppen ved å spise antioksidanter som finnes i frukt og grønnsaker (tomater og blåbær er spesielt bra) og spise et ellers sunt kosthold.

Det er ikke satt noen grense på hvor mye kjøtt man kan spise uten at det ikke har negative konsekvenser. Du sier ikke noe om du spiser mye kjøtt utenom de 100grammene med kjøttpålegg, men når en skive med kjøttpålegg veier rundt 15gram, synes jeg det høres ut som relativt mye. Det er jo viktig med variasjon også når det gjelder pålegg! Det er bra at du stort sett holder deg til de magre kjøttproduktene. Mange bearbeidede kjøttprodukter inneholder jo ofte mye mettet fett og salt, som også er uheldig med hensyn til utvikling av kreft. Det er bra at du spiser mye grønt og fisk. Fortsett med det! Man må alltid se på helheten av kostholdet. Frukt og grønnsaker og mye fiber beskytter nok mer enn kjøtt skader! Det å holde en sunn kroppsvekt og unngå overdreven alkoholbruk er også viktig. Mosjon må heller ikke glemmes!

Så konklusjonen på spørsmålet ditt er at kjøttpålegg som en del av et sunt kosthold gjør ingenting, men at det ses en sammenheng mellom de som spiser store mengder kjøtt og tarmkreft uten at det foreløpig går ann å sette en grense eller et tall på mengden man bør spise.

Håper dette var litt oppklarende.

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.